Verda er ein skandale

ei lita bok om livet på landet

Samlaget 2017 Innbundet

Om livet, lykka og eit tilvære på bygda.

Etter eit hektisk tiår i hovudstaden tek Agnes Ravatn mann og baby med seg frå Frogner og flyttar til den vesle vestlandsbygda Valevåg for å roe ned i permisjonstida. I eit forfalle småbruk utan Internett, omkransa av skog, fjell og sauer, milevis unna kulturandedammen i hovudstaden, snirklar dagane seg sakte forbi for den vesle familien. Kveldane går med til å drikke vin og samtale med den næraste naboen: vennen og forfattarkollegaen Einar Økland.

Verda er ein skandale er stasjonære reisebrev frå eit halvår på bygda. Det handlar om lykke, skriving, det enkle livet og jakta på det perfekte knekkebrødet. Tekstane er lett omarbeidde versjonar av essay som har stått på trykk i Dag og Tid.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788252194630

EAN 9788252194630

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Sveio

Omtalt person Einar Økland Agnes Ravatn

Tilbake til bygda etter år i Oslo. Jeg kan knapt åpne et helgebilag uten å lese historier om folk som flytter fra urbant til ruralt. Jeg har vokst opp begge steder, og har aldri hatt trang til å flytte tilbake til et bilavhengig liv igjen. Agnes Ravatn er altfor perspektivrik og selvkritisk til å svelge klisjeene om det gode livet på landet, men veier fordeler og ulemper mot hverandre på elegant vis. Min eneste lille innvending er at Einar Økland nok er en interessant nabo, men ikke så spennende å lese om i side etter side. Mer Agnes, mindre Einar, ville forlagskonsulent Ådnøy sagt.

Agnes Ravatn leverer alltid gode bøker. Denne også. En forfatter som beskriver sin egen velfødde baby med ordene (etter hukommelsen) "ein fullmåne med lue på", er jeg nødt å følge for hver bok videre.

Verda er ei skandale, Agnes Ravatn
Eg liker så godt den leikande måten Agnes skriv om sine skråblikk på verda, slik ho ser den frå ikkje berre sin eigen ståstad.
Boka er satt saman av omskrevne essays, om både det eine og det andre. Ytre sett er handlinga at Agnes, men mann og barn, flytter fra storbyen heim til vestlandet for å ta ei pause frå det hektiske storbylivet.
Dei vert nabo med Diktaren i bygda, Einar Økland, som blir ein følgesvenn og samtalepartner gjennom heile boka. Og dei snakkar mykje, om både dei små og store viktige tinga i livet.
Denne boka er kjempefin, lita men stor.

Vittig om livet på landet; verda er i dette tilfellet ei lita bygd i Rogaland. Det beste ved denne korte boka er likevel samtalene mellom Ravatn og den mykje eldre naboen og forfattaren Einar Økland. Saman får dei fram ein god del om skilnaden på Austlandet, dvs. Oslo, og Vestlandet og mykje meir på 94 sider. Ei perle av ei bok.

"Det hender faktisk eg les ting eg har skrive og tenkjer: jøss. Har eg verkelig skrive dette. Det gjer veldig godt. Det betyr ikkje at eg er så veldig sjølvopptatt. Eg er sjølvframand.
-Kva meiner du med det?
Mine ambisjonar er ikkje av denne verda. Eg er ikkje konnkurranseprega. Eg har ikkje andre ambisjonar enn å ha det godt. ”
Jeg er så glad for å eie denne boka. Da kan jeg gå tilbake og bla og gå litt inn i disse underlige, underfundige og undrende samtalene mellom Agnes Ravatn og Einar Økland. Og selvsagt se verden gjennom Ravatns befriende humoristiske og litt mørke blikk. Hun og mannen flytta på landet, ble naboer med herr og fru Økland. Det virker som det var en liten genistrek. Agnes Ravatn, eg takkar deg. For at du skriver og undrer deg og ser verden akkurat så på skrå som du gjør.

Agnes Ravatn, forfatteren av den prisbelønnede romanen Fugletribunalet, er tilbake med en ny bok – Verda er ein skandale: Ei lita bok om livet på landet.

Ravatn tar oss med på hennes egen reise fra storbyen Oslo og til Valevåg, en liten bygd i kommunen Sveio. Hvordan skal prosjektet gripes an?
Her er de utallige samtalene Agnes har med forfatteren Einar Økland- hennes nye nabo, sentrale. Det er disse møtene som gjør at bokens form minner om en samtalebok. Og samtalene hjelper Agnes et stykke på vei til å forstå at det ikke er den strakeste veien som nødvendigvis er den beste, men det er omveien som er veien å gå.

Uansett om du er en av dem som drømmer om å flytte på landet, eller heller føler behov for det motsatte, nemlig å nyte et pulserende liv i storbyen, så er Ravatns egen selvhjelpsbok verdt å lese. Det lekende og fantasifulle språket til Ravatn fenger – for verden kan faktisk være en liten skandale, uansett hvor du bor!

Kvifor flytta de eigentleg frå Oslo?
Dersom eg skulle svare som psykolog: Bak alle handlingar er det fleire motiv. Me hadde det godt og likte oss godt i nabolaget. Men så begynte me å få skoleungar og ville ikkje ha brekande Oslo-ungar.

Det er min største hemn over samfunnet, eg har det bra, eg er fornøgd. Då har du lurt dei. Det hadde dei ikkje trudd.

Ifølge Halldis Moren Vesaas skreiv Tarjei så mange bøker fordi den flotte fyllepennen hans laga ein stor og stygg flekk på papiret kvar gong hans stansa litt opp. Dermed gjaldt det å peise på.

Me burde kjenne oss like framandgjorde som den norske fisken som må innom Asia på veg til frysedisken vår.

Ja,ja. Det er avgjort best å vera fornøgd. I eit samfunn som vil ha deg misfornøgd og strevande og konkurrerande. Det er min største hemn over samfunnet, eg har det bra, eg er fornøgd.

For de som ønsker å lese nynorsk

En leseutfordring med 25 bøker på Facebook

4: Afrikansk forfatter: "Things fall apart" av Chinua Achebe

5: Vinner av Bokhandlerprisen: Tysteren av Jan-Erik Fjell

6: Bok du hadde tenkt å lese i 2019: "Stormfulle høgder" av Emily Bronte

7: Russisk klassiker: Idioten av Fjodor Dostojevskij

8: Favorittbok fra da du var barn/ ungdom: "To Kill A Mockingbird", by Harper Lee

9. Bok du ikke klarte legge fra deg: "Blodleie" av Johan Theorin

22: Bok som inneholder et oppdiktet språk: 1984 av George Orwell

23: Bok om sport: Vi mot dere av Fredrik Backman

24: En vinterbok: Eit vintereventyr av Jan Roar Leikvoll

25: Bok om skeiv kjærlighet: "On Earth We're Briefly Gorgeous" av Ocean Vuong

Prøver på nytt med Leseutfordringen 2017. Hadde ikke tenkt å legge den ut i år, men jeg klarer på en eller annen måte og miste listen min hele tiden...

Liste over bøker lest i 2017.

Oppdateres løpende

• "Livet og korleis leve det - ei handbok for vaksne" av Anne Gunn Halvorsen