de

av (forfatter) og Trude Marstein (oversetter).

Oktober 2019 Innbundet

"Mengden av innbo holdes naturlig nede, moren hennes kasserer med hard hånd, det er døde ting. Hun har en remse med alle adressene, moren hennes stikker fingrene i ørene, tørkleet faller fram i pannen. Det er rødt og blått og hvitt. Det er fra Sans Souci, det overlever".

I en provinsby på Lolland begynner en seksten år gammel jente på gymnaset. Moren hennes skulle egentlig ha vært på arbeid i forretningen på torget. Og datteren skulle egentlig ha vinket til moren på vei til bussen om morgenen. Men dette året er ingenting som det egentlig skal være.
"de" er en skildring av et mor-datter-forhold. Det er en fortelling om sykdom og kjærlighet og om å gå på gymnaset på åttitallet. Om ønsket om å kunne formulere seg i lengre setninger. Og det er en fortelling om å holde fast, og å slippe når man må. Med humor og alvor og dirrende ømhet skriver Helle Helle fram et portrett av en ung jente på vei inn i voksenlivet.

Forlag Oktober

ISBN13 9788249520411

EAN 9788249520411

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Danmark

I den nyeste romanen viser Helle Helle sin fantastiske og unike måte å formidle på. Dette er en nydelig og trist roman om et mor/ datter- forhold og hvor moren er alvorlig syk og døende, men dette vil ingen av dem snakke om og så ligger sorgen der hele tiden under overflaten.

Hele omtalen min finner du her.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Bare de levende trenger å bli husket - roman" av Hilde Lindset