Hjemsøkelse

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Oktober 2020 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp eller selg boka hos Bookis!

Tyskland, 1930-tallet. Ved bredden av en innsjø utenfor Berlin bygger en arkitekt et sommerhus til sin unge hustru. Huset har forseggjorte detaljer: fargede glassvinduer, en jernfugl smidd på balkongrekkverket, en skjult dør i kleskottet på soveværelset. Huset er omringet av en frodig hage og er tenkt som et sted for rekreasjon og hvile. Det henger imidlertid mørke skygger over landskapet og menneskene som skal komme til å bo der: en ung kvinne har druknet seg i innsjøen, de jødiske naboene forsvinner én etter én, Den røde armé raserer huset og hagen, en kvinne gjemmer seg i kleskottet i krigens kaotiske siste dager, en ung østtysk student forsøker å svømme til frihet i vest, et ektepar returnerer fra brutalt eksil i Sibir. Sommerhuset står støtt gjennom alle omveltninger og skiftende eierskap - til det ikke lenger gjør det.

"Hjemsøkelse" er en fortettet og fascinerende beretning om Tysklands nyere historie, fortalt gjennom gjenstandene og landskapene som overlever et menneske. Det er en fortelling om et mørkt århundre, men også om dets uendelige timer med hverdag.

Forlag Oktober

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Tyskland

Ved en innsjø utenfor Berlin, bygger en arkitekt et sommerhus til sin kone. Det er et nydelig og forseggjort hus, med en fantastisk hage, takket være stedets gartner. På dette stedet skal man hvile, og nyte late dager, men det henger mørke skygger over landskapet. En ung, lokal kvinne, druknet seg i innsjøen, de jødiske naboene forsvinner, før den røde armé kommer for å rasere. I krigens siste dager, gjemmer en ung kvinne seg i et hemmelig rom i huset, en østtysk student prøver å svømme til frihet i vest, og et ektepar returnerer etter et brutalt eksil i Sibir.

Fascinerende, men såpass ujevn og til tider uklar, at den havner under middels for min del.

En slags novellesamling om en eiendom og dets tilhørende mennesker, men samtidig handler det i stor grad om Øst-Tysklands historie. Årene går og naturen går sin vante gang, mens samfunnet rundt endres.

Passer særlig godt for deg som både liker god litteratur og er opptatt av nyere historie.

Kom gjerne med tips til lignende bøker (og kom gjerne også med forslag til en bedre liste-tittel).

• "Skjellmannen" av Asli Erdogan
  • "Fridtjof Hansens dagbok - roman" av Ravn Lanesskog