En fransk familie

Oktober 2023 Innbundet

«Han etterlater henne altså alt, og dette er hva hun har fått: en treroms leilighet i sjuende etasje i det kommunale boligkomplekset Maurice Thorez, rue de la Commune de Paris, Île Saint-Denis. En leilighet som allerede er fylt av innbo, av møbler og alskens personlige eiendeler, skrivebord og kaffetrakter og annet kjøkkenutstyr, men også ting hun ennå ikke har oppdaget, esker med bilder og brev og karakterutskrifter.»

Marianne reiser til Paris for å studere. Der møter hun Yoann, som hun forelsker seg i, og de flytter sammen i den kommunale boligen han har vokst opp i utenfor byen. Marianne blir gravid, og kort tid etter forsvinner Yoann ut av livet hennes. Samtidig bryter voldsomme opptøyer ut. Det settes fyr på biler og garasjeanlegg, og politistasjoner, skoler og bakerier lyser opp i flammer.

«En fransk familie» er en roman om kryssende livslinjer og tapte forbindelser, om alenehet og underkastelse, avmakt og vold.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2023

Omtalt sted Paris

Tidvis veldig velskrevet og velformulert om et helt "vanlig" kjedelig liv, litt sårt og trist. Men etterpå satt jeg igjen med en følelse av "hva så?", hva var poenget? Litterært sett en litt uvant og tankevekkende veksling mellom synsvinkel (allvitende forfatter eller jeg-stemme).

• "Kvinnen som samlet verden - roman" av Eva Tind
  • "En annen barndom - roman" av Hilde Hagerup
  • "Jeg er venn med steinene mest fordi de ikke snakker sånn jeg snakker - festskrift til Pedro Carmona-Alvarez 50 år!" av Pedro Carmona-Alvarez
  • "Februar - roman" av Johan Lindvall
  • "Den bortkomne - roman" av Øystein Orten