Den andre døden

Oktober 2022 Innbundet

«I jødisk tradisjon heter det at et menneske dør to ganger. Den første døden kommer når hjertet slutter å slå, den andre når navnet på den døde nevnes for siste gang.»

Det står en kvinne foran en familiegrav på Vestre gravlund allehelgensaften. Hun er eneste etterkommer etter farens søskenflokk på sju. De som ligger i graven er i ferd med å bli slukt av den store glemselen. Bare kvinnen, den eneste etterkommeren, kan holde minnet om de døde levende enda en liten stund.

«Den andre døden» utspiller seg i en epoke da to verdenskriger, jobbetid og økonomisk krise formet livsvilkårene. Med forankring i etterlatte papirer, fotoalbum og minner dikter Kjersti Ericsson fram ni liv, sine egne besteforeldres liv og livet til hvert av de sju barna deres. Det er en fortelling om tuberkulose og tidlig død, om overmot og fall, og om smerte som overføres mellom generasjoner. Men dypest sett er det en fortelling om minne og glemsel, om sorg over alt som forsvinner, og om drømmen om å gi det lille livet det bestandiges varighet.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2022

Genre Historisk litteratur Biografisk litteratur

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Oslo

Ville ikke kalt dette en roman, heller en fagbok ala slektsbiografi, eller en beretning om slektsforskning. Forfatteren skriver nøkternt om datoer, dokumenter, bilder, gjenstander o.l. som kan fortelle noe om slekta hennes. Fyller ut inni mellom med oppdiktede(?) detaljer om personene sine tanker og følelser. Noen gode betraktninger og kloke analyser av og til, men totalt sett ble det litt for oppramsende og kjedelig for min del.

Forfatteren skriver om sin egen familie, som var uendelig stor, men som krympet år for år. Hennes far var en av syv søsken, men kun han fikk barn, og kun ett. Flere av søsknene døde av tuberkulose, i tillegg til at hans far etterlot seg stor gjeld etter sin tidlige død.
Forfatteren har måttet dikte mye, for det er ikke flust med informasjon å finne. Fotoalbum og dødsattester sier jo ikke alt, men et innblikk får vi.
Interessant og godt skrevet.

Lysbilder! Ingenting er mer avleggs. Hvordan holdt vi ut det omstendelige ved dem: En lys vegg måtte ryddes ren, eller et laken henges opp, prosjektoren plasseres på et bord eller en krakk i riktig avstand. Men den lysende firkanten havnet alltid for lavt. Så måtte bøker letes fram, akkurat passe tjukke, til å legge under. Og når framvisninga endelig kom i gang, var tilskuernes oppmerksomhet allerede oppbrukt.

Innerst i foreldreskapet er angsten, til alle tider.

• "Eg reiser aleine - roman" av Hege Blom
  • "Mannen fra Milano - roman" av Marit Tusvik