Pakk

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Solum Bokvennen 2021 Innbundet

I tiden rundt utbruddet av første verdenskrig bor Josef og Maria Moosbrugger sammen med sine barn i utkanten av en liten fjellandsby i Østerrike. De er en fattig familie som står utenfor samfunnet, og er avhengig av beskyttelse fra ordføreren når Josef blir kalt inn til hæren og må i krig. Vakre Maria blir sittende igjen alene med barna, og når Josef omsider kommer tilbake er de fire barna blitt til fem. Til tross for at han i løpet av krigen har vært hjemme på permisjon, nekter Josef å vedkjenne seg det femte barnet. Han veksler aldri et eneste ord med henne.

Pakk er en rørende fortelling om samhold og svik, om tvil og fortvilelse, med direkte linjer til forfatterens egen slektshistorie. Romanen har siden utgivelsesdato ligget på samtlige tyske bestselgerlister, og ble nominert til Austrian Book Award 2020.

Monika Helfer (f. 1947) ble født i Bregenzerwald i Østerrike. Hun har utgitt en rekke romaner, noveller og barnebøker. For sitt arbeid har hun blant annet blitt tildelt Robert Musil-stipendet, den østerrikske litteraturprisen og Solothurn-litteraturpris. I 2017 ble Helfer nominert til den tyske bokprisen for romanen Schau mich an, wenn ich mit dir rede. For Die Bagage (Pakk) mottok hun Schubart litteraturpris 2021 fra byen Aalen.

Pakk er den første av Helfers bøker som er oversatt til norsk.

Forlag Solum Bokvennen

Genre Historisk litteratur