Støv

av (forfatter) og Bente Klinge (oversetter).

Solum Bokvennen 2018 Innbundet

«Her. Hun kunne male dette; holde penselen som en kniv klar til stikk. Der. Fargelegge savnets landskaper. Hun kunne tegne dette for ham, denne lengselen etter å høre akkurat denne stemmen, lytte etter ekko av blodige skritt, låne døde øyne for å hjelpe henne med å finne ham igjen. Her. Takkete topper av skade, og over fjellskrentene en enorm foss av lengsel, som faller og faller ned i intet.»

Støv er en storslagen fortelling om kjærlighet og smerte, som strekker seg over seksti år av Kenyas moderne historie. .Romanen starter med drapet på Odidi Oganda - en ung dissident som blir skutt ned i Nairobis gater. Søsteren forsøker å nøste opp i omstendighetene rundt brorens død, en søken som skal vise seg å åpne gamle sår og vekke minner om kolonial brutalitet. Når det i tillegg dukker opp en ung engelskmann på jakt etter sin savnede far, trer en ny sammenheng og en ny mulighet for kjærlighet og forsoning frem.

På monumentalt vis skildrer denne romanen menneskets spring.ende og mangefasetterte følelsesregister. Den stadige veks.lingen mellom hensynsløs realisme og poetisk språkføring, gjør boken til en enestående litterær reise.

Yvonne Adhiambo Owuor (f. 1968) er oppvokst i Nairobi i Kenya. Hun har studert historie, lingvistikk og litteratur ved Jomo Kenyatta-universitetet, så vel som TV-produksjon ved Universitetet i Reading i Storbritannia. I 2003 vant Owuor Caine-prisen for beste afrikanske novelle med «Weight of Whispers», som ble hennes litterære gjennombrudd. For debutromanen «Støv» mottok hun Jomo Kenyatta Prize for Literature 2015, og samme år ble boken kortlistet til Folio-prisen.

Forlag Solum Bokvennen

Omtalt sted Kenya