Sophie Starks liv og død

av (forfatter) og Hilde Stubhaug (oversetter).

Pax 2016 Innbundet

Den visjonære filmskaperen Sophie Stark behersker til fingerspissene kunsten å presse skuespillerne sine til det ytterste. Hun bruker historiene til menneskene som står henne nærmest med dramatisk effekt, og ofrer skruppelløst vennskap og forhold i kunstens navn. Det er bare noen få utvalgte hun lar komme seg nær inn på livet, og selv disse betror hun knapt noe: kjæresten Allison, som hun oppdager på en fortellerkveld og senere gjør til stjerne, den trofaste broren Robbie, ektemannen Jacob, Hollywoodregissøren George, og Daniel, den ufrivillige hovedpersonen fra hennes første, stalker-aktige campusfilm. Med sin gåtefulle, steile framtoning og sjeldne glimt av sårbarhet virker Sophie Stark inn på livene til alle rundt henne. Men mens karrieren hennes skyter fart, rakner privatlivet, og trangen til å skape nådeløst sann og treffende kunst viser seg å ha en høy pris.

Fortalt gjennom menneskene som kjenner henne best, er Sophie Starks liv og død et drivende, fascinerende portrett av en kompromissløs kunstners vekst og fall, fra en sterk ny amerikansk fortellerstemme.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2016

Omtalt sted USA

Selv om Sophie Starks liv og død av Anna North ble fremstilt som en thriller, og jeg ikke følte helt at var det, så er dette en veldig bra bok som jeg gjerne anbefaler videre. Hele anmeldelsen finner du her.

Knallsterk og gripende roman. Les gjerne mer i bloggen her

Bøker eg har notert meg at eg berre må lese ... så snart eg er ferdig med alt det andre eg berre må lese! For mange gode bøker, altfor lite fritid ...!

• "Støv - roman" av Yvonne Adhiambo Owuor
  • "Du bestemmer deg for at dette er et minne" av Marianne Teie