Ville hester

av (forfatter) og Kirsti Vogt (oversetter).

Pantagruel 2012 Innbundet

Romanen er basert på livet til forfatterens bestemor, Lily Casey Smith, som vokste opp i sørstatene på begynnelsen av 1900-tallet. Vi følger Lily gjennom et hardt liv på en ranch i Arizona med mann og to barn, ett av dem er datteren Rosemary Smith, som forfatteren skriver om i Krystallslottet. Lily overlever både naturkatastrofer, depresjonen og en stor personlig tragedie, samtidig som hun kjemper mot fordommer og kvinner og indianeres rettigheter.

Lily Casey Smith er en småfrekk heltinne som snakker rett fra levra. På én og samme dag redder hun både liv, temmer ville hester og slår kvegarbeidere i poker. Hun ble født i 1901 i en jordhytte på de buktende, glisne gresslettene i Texas. Som seksåring hjelper hun faren å temme hester. Som femtenåring flytter hun hjemmefra for å være lærer i en by som ligger 800 kilometer unna. Hun rir dit helt alene på hesten sin. Lily takler alt som livet kaster mot henne, flommer og tornadoer, den store depresjonen, den mest hjerteskjærende personlige tragedien, med ufattelig mot og besluttsomhet og et bredt smil. Historien om Lilys liv er blitt fortalt videre fra den ene generasjonen til den neste. I denne usedvanlige romanen evner barnebarnet Jeannette Walls med sin frodige fantasi og fengslende fortellekraft å la Lilys ukuelige lidenskap og energi skinne gjennom til lesere verden over.

Forlag Pantagruel

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted USA

Omtalt person Lily Casey Smith

Herlig å lese en ny Jeanette Walls! Jeg elsket Krystallslottet, og tonen og stemningen er den samme i denne boka. Liker å være her!

Dette er en varm, god og fin historie. En riktig fin bok å slappe av med, samtidig som en lærer mer om hvordan det var å drive gård i Texas og New Mexico. Boken anbefales til alle dem som har lest Krystallslottet, men også til dem som vil oppleve Jeannette Walls varme og gode tone.
Jeg har skrevet noen få ord her: Betraktninger

When people kill themselves, they think they’re ending the pain, but all they’re doing is passing it on to those they leave behind.

Anyone who thinks he's too small to make a difference has never been bit by a mosquito.

Når noen tar livet av seg, tror de at de gjør slutt på smerten, men det de faktisk gjør, er å gi den videre til dem de forlater.

Levi's bukser vasket vi ikke i det hele tatt. De krympet for mye i vask,og det gjorde trådene i stoffet svakere. Så vi brukte dem og brukte dem helt til de var blanke av gjørme, gjødsel, talg, kvegsikkel, baconfett, hjulakselolje og klovolje - og så brukte vi dem enda litt til. Til slutt nådde de et metningspunkt for møkk, og kunne rett og slett ikke bli skitnere, og da føltes de som et oljerettet å ta på og var ikke bare bli vanntette, men også tornesikre, og det var da du visste at du virkelig hadde gått dem inn.

Pappa begynte å banne i ett kjør. Han erklærte at livet hadde lurt ham, nok en gang. " Hvis jeg eide helvete og vestre Texas", sa han, "tror jeg jammen jeg hadde solgt vestre Texas og bodd i helvete"

Bøker eg har notert meg at eg berre må lese ... så snart eg er ferdig med alt det andre eg berre må lese! For mange gode bøker, altfor lite fritid ...!

Bøkene fra bokklubben til Lauren Conrad, pluss andre anbefalinger ♥

Har lest