Sølvstjernen

en roman

av (forfatter) og Solveig Moen Rusten (oversetter).

Pantagruel 2013 Innbundet

Hvis du likte "Krystallslottet" vil du falle pladask for "Sølvstjernen"! Bli med 12 år gamle Bean Holladay på hennes reise for å oppdage sannheten om familien, på hennes opprør mot håpløse oppvekstvilkår, og hennes triumf over voksen urettferdighet.

Året er 1970. Bean Holladay er tolv år, og søsteren hennes Liz er femten år gammel? når den artistiske moren deres forlater dem for å finne seg selv. Den svevende ?moren, som alltid stikker av ved minste tegn til trøbbel, legger igjen nok penger? til døtrene sine så de klarer seg en måned eller to.

Når Bean en dag kommer hjem?fra skolen og ser en politibil uten for hjemmet sitt, hopper de to søstrene på første buss. De krysser kontinentet og finner veien til Virginia hvor deres onkel Tinsley bor i et forfallende gods, som har tilhørt familien i generasjoner.

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Virginia

Dette er en vakker bok om to søstre som på bemerkelsesverdig vis håndterer et liv ingen av dem ba om. Den handler om å være barn, men samtidig måtte være hverandres omsorgspersoner. En utrolig fin bok, med rørende skildringer og levende karakterer - denne fortellingen grep meg virkelig. Og den fikk meg til å tenke over hvor sterke mennesker kan være, og hvor mye man er villig til å bære av kjærlighet til andre.

Vurderer om jeg skal lese denne boka. Forfatter Jeanette Walls er jo kjempe god og de to andre bøkene var jo bare kjempe bra :-)

Ikke like bra som hennes tidligere bøker synes jeg, men er ok bok, verdt å lese.

Søstrene Bean og Liz lever en omflakkende tilværelse sammen med moren Charlotte som jager drømmen om å bli rik og berømt. Denne drømmen fører henne stadig vekk videre, og dermed vekk fra døtrene. Da moren har vært forsvunnet lenger enn vanlig, bestemmer Liz og Bean seg for å dra over kontinentet til onkelen i småbyen Byler. De finner seg ganske snart til rette, og familiehemmeligheter kommer fram i dagen, og så støter de på Jerry Maddox og marerittet starter...

God og varm bok, lettlest :)

Man trenger ikke fortelle folk alt. Å holde noe for seg selv, er ikke det samme som å ljuge.

"Mamma, jeg er lei for noe av det jeg sa. Jeg vet at det såret deg." "Det ville ikke ha såret meg hvis det ikke var så sant," sa mamma.
"Jeg kan være skikkelig dust noen ganger, " sa jeg. "Ikke si unnskyld for hvem du er," sa hun. "Og vær ikke redd for å si sannheten. Aldri."
"Miss Clay på skolen sier at jeg er stygg i munnen." "Hun har rett," sa mamma. "Og hvis du får den til å være på din side, så kommer den stygge munnen til å føre deg langt."

Den rene og enkle sannhet er sjelden ren og aldri enkel.

Bøker for deg som likte Krystallslottet av Jeanette Walls

Bøker eg har notert meg at eg berre må lese ... så snart eg er ferdig med alt det andre eg berre må lese! For mange gode bøker, altfor lite fritid ...!

Pop Sugar 2019
Status: 5/50
Bøker lest: 5

✅ - Completed
➡️ - In progress

Tenkte jeg skulle prøve meg på denne igjen for moro skyld. Siden jeg ikke leser 50 bøker i året kan en bok fylle flere punkter. Prøver å tømme bokhylla, så flest mulig av disse bør helst komme fra egen hylle.

Lista
1. A book becoming a movie in 2019 - (Stillitsen)
2. A book that makes you nostalgic - (Narnia)
3. A book written by a musician - (The Joy Luck Club)
4. A book you think should be turned into a movie - (?)
5. A book with at least one million ratings on Goodreads - (Alkymisten)
6. A book with a plant in the title or on the cover - (Kunsten å høre hjerteslag?)
7. A reread of a favorite book - (?)
8. A book about a hobby - (Bølle på døra (musikk)?)
9. A book you meant to read in 2018- (Rebecca)
10. A book with POP, SUGAR, or CHALLENGE in the title - (LolliPOP skoene)
11. A book with an item of clothing or accessory on the cover - (Kunsten å være den man er?)
12. A book inspired by myth/legend/folklore - (Frøya/The Song of Achilles)
13. A book published posthumously - (?)
14. A book you see someone reading on TV or in a movie- (Little Women)
15. A retelling of a classic - (The Story of Edgar Sawtelle (retelling of Hamlet)
16. A book with a question in the title - (Buzz Aldrin, hva skjedde med deg i alt mylderet?)
17. A book set on college or university campus - (Francis Meyers lidenskap/Første spørsmål)
18. A book about someone with a superpower - (Neste Sookie Stackhouse?)
19. A book told from multiple POVs- (1Q84 #1)
20. A book set in space - (?)
21. A book by two female authors - (Elena Ferrante (kvinnelig oversetter og forfatter)
22. A book with SALTY, SWEET, BITTER, or SPICY in the title - (Boken om salt)
23. A book set in Scandinavia - (Svøm med dem som drukner/Kjærleikens ferjereiser)
24. A book that takes place in a single day - (Mrs Dalloway)
25. A debut novel - (En mann ved navn Ove)
26. A book that's published in 2019 - (Neste Harry Hole?)
27. A book featuring an extinct or imaginary creature - (Neste Sookie Stackhouse?)
28. A book recommended by a celebrity you admire -(Alt lyset vi ikke ser, anbefalt av Obama)
29. A book with LOVE in the title -(Kjærlighet i koleraens tid)
30. A book featuring an amateur detective -(Neste Millenium?)
31. A book about a family -(Oss)
32. A book author from Asia, Africa, or South America -(The Housekeeper and the Professor)
33. A book with a zodiac sign or astrology term in title -(The Moon Palace)
34. A book that includes a wedding -(Mi briljante venninne)
35. A book by an author whose first and last names start with the same letter -(Stekte grønne tomater)
36. A ghost story -(?)
37. A book with a two-word title -(Revolutionary Road)
38. A novel based on a true story -(Mors og fars historie)
39. A book revolving around a puzzle or game -(?)
40. Your favorite prompt from a past POPSUGAR Reading challenge- (Sølvstjernen)

ADVANCED
41. A "cli-fi" (climate fiction) book -(Himmelbomsttreets muligheter?)
42. A "choose-your-own-adventure" book -(?)
43. An "own voices" book -(Lille tre/Born A Crime)
➡️ 44. Read a book during the season it is set in- (Snø)
45. A LitRPG book - (?)
46. A book with no chapters / unusual chapter headings / unconventionally numbered chapters
47. Two books that share the same title- (1Q84 #2)
➡️ 48. Two books that share the same title- (1Q84 #3)
49. A book that has inspired a common phrase or idiom - (Gudfaren)
50. A book set in an abbey, cloister, monastery, vicarage, or convent - (Jazz/Call the Midwife)

• "Skjebnedansen" av Lucy Foley
  • "Plommetreet - roman" av Ellen Marie Wiseman