En mann ved roret

av (forfatter) og Elisabeth Haukeland (oversetter).

Bastion forlag 2015 Innbundet

Året er 1970. Når nysingle Elizabeth flytter med sine tre barn til et lite hus langt ute på den engelske landsbygda, sprer ryktene om den nyankomne alenemoren seg raskt.

På bygda er listen over både attraktive og single menn heller kort. Elizabeth har dessuten hendene fulle med alt annet enn kjærlighetsjakt. Men plutselig får hun hjelp fra høyst uventet hold. Vil den lille familien, mot alle odds, få en ny mann ved roret?

En mann ved roret er en morsom, kritikerrost og usedvanlig sjarmerende roman om det å finne tilbake til kjærligheten.

Forlag Bastion forlag

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted England

Dette er en morsom bok om to døtre som prøver å finne en ny mann til moren. Problemet er bare at de har flyttet til en liten bygd og det er ikke så mange kandidater å velge mellom. Men selv om dette er det grunnleggende plottet dreier det meste av boka seg om mindre hverdagshendelser som forholdet mellom søsknene, møter med naboene, skolehverdagen, turer til London, og besøk hos faren og hans nye veloppdragne barn.

Det er gøy å lese bøker med barn som hovedperson når man kjenner seg igjen i hvordan man selv opplevde verden som barn, og det gjør jeg absolutt med denne boka. Spesielt likte jeg beskrivelsene av hvordan det kan føles å være utenfor fellesskapet i en liten bygd.

Dette er en varm og morsom bok som jeg virkelig anbefaler. Når jeg allikevel ikke gir boka toppkarakter er det fordi moren i det lange løp framstår som i overkant naiv, godtroende og lettlurt i møte med noen av mennene hun dater.

Sjarmerende og til tider rørende. Og morsom!

Bøker jeg starter på og som ikke innfrir.. :(

• "Historien om Arthur Truluv" av Elizabeth Berg
  • "Rosenlund neste! - roman" av Emma Hamberg