Snø på hennes ansikt

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Juritzen forlag 2013 Innbundet

Michala er på vei til Esbjerg hvor hennes gamle mormor ligger for døden. Hun husker tilbake så langt hun kan og forteller fra sin familiekrønike. Michala forteller om sin mors merkelige oppvekst i en degenerert religiøs sekt i en liten vestjysk landsby, om sin flukt til Esbjerg med sin mor og mormor, om sitt eget ville liv i 60-årene, om sitt samliv med en mislykket forlegger og filminstruktør, om de skjønne årene i Berlin, hvor hun møter sitt livs kjærlighet. Og hele veien puster de demoner hun har arvet, henne i nakken. Gjennom 70 år får vi løsrivelsen fra barndommens snevre kristenmiljø til opprør, svik, trygghet og intriger - om det som utgjør en familie på godt og vondt. Dansk familiekrønike slik vi nordmenn elsker og kjenner fra TV.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788282054553

EAN 9788282054553

Omtalt sted Danmark

[Snø på hennes ansikt begynner og slutter i 2006. Selve handlingen starter i 1936, men dette er ikke atter en historie med 2.verdenskrig som bakteppe. Fra begynnelsen er vi innom alle tiår frem til det hele avrundes i 2006.
Det er Michala som forteller og det er også hun som er hovedperson gjennom hele boken, selv om hun ikke blir født før mye senere.
Dette er som du skjønner en ekte familiekrønike, og det er jo danskene gode på. Michala forteller først om sin mor Karen, og hennes oppvekst som er preget av livet i en religiøs sekt. Videre følger vi Michala på godt og vont gjennom de frie og hektiske 70 årene.

De forskjellige scenene i boken er levende beskrevet og det var lett å la seg rive med følelsesmessig. Eneste gangen jeg stusset var den lette måten hun kom ut av narkotikaproblemene sine på. Her var uansett mer enn nok av intriger å boltre seg i, og den ble aldri kjedelig. Michala er en forteller, og historiene hun dikter opp blir en del av handlingen. For meg som er en utålmodig leser, blir dette unødvendige sidesteg, men jeg ser at andre synes dette er en styrke i boken. Så forskjellig kan vi være. Boken er lettlest, med korte kapitler, og det er en veldig fin historie, men jeg tenker at dette ikke er en bok som fester seg så veldig lenge. Den danske forfatteren, Thorstein Thomsen har skrevet flere romaner og over 40 barnebøker.]1

Intet nytt mellom permene. Syns jeg hadde lest alt før..

Men husker du ikke hvordan han irriterte deg? Du ble kjempeirritert over at han beveget leppene når han leste.

Alle vet at det ikke går an å stole på en sånn som meg, og aller minst når jeg forteller om meg selv og den sørgelige familien min, men jeg sverger ved Gud i det høyeste at hver ord jeg sier, ligger så tett opptil sannheten som det er mulig å komme.

Vi som er vokst opp ved Vesterhavet, vi synes liksom Kattegat er litt latterlig, ikke sant? Særlig når folk her sier at det blåser,

Jeg passet på meg selv. Jeg begravet demonene mine i et hull så dypt at jeg var sikker på at de aldri ville grave seg opp igjen.

Min skjebne var å gå til grunne. Slik var selvforståelsen min, og derfor hadde jeg levd som nevrotiker de siste årene, vasket alle håndtak hver dag og gått med hansker for ikke å få bakterier på meg.

I lesesirkelen for 2015 så følger vi popsugars reading challenge 2015.

Bøker jeg starter på og som ikke innfrir.. :(

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Søstre i krig" av Gill Paul
  • "Frøken Narvik - roman" av Thorstein Thomsen