Tideverv

Calendula 2016 Innbundet

I en opprivende tid etter første verdenskrig prøver hele nasjonen å få hverdagen på gli etter lang tids frykt, streng rasjonering og spanskesyken. Også i Randi Svendsens unge liv har det vært mange dramatiske opplevelser - morens død var en av dem.

En februardag i 1919 blir Randis liv nok en gang snudd på hodet, når papa, som skal returnere til jobb og liv i USA etter en visitt i Norge, gir datteren én natt til å velge et yrke hun kan forsørge seg på. For en ung kvinne på 16 år er det en skjellsettende avgjørelse å ta. I «Tideverv» følger vi Randi gjennom tro, tvil og tøffe valg, i en medrivende og inspirerende historie om kvinnekamp og hverdagsmot i en svært omskiftende tid, et tideverv.

Omstendighetene fører Randi i kontakt med en rekke sterke medsøstre, blant dem Elise Ottesen-Jensen, den norske kvinneforkjemperen som som har gitt opphavet til «Ottar»-navnet og som i sin tid også grunnla RFSU i Sverige.

Dette er den andre romanen i trilogien om Randi, som begynte med «Ringrosen. Jakten på en sannhet» i 2014 (Juritzen forlag). Historien bygger på virkelige hendelser fra livet til forfatterens bestemor.

Forlag Calendula

Utgivelsesår 2016