Ringrosen

jakten på en sannhet

Juritzen forl. 2014 Innbundet

Vi møter den unge jenta Randi som vokser opp i Kragerø på begynnelsen av 1900-tallet som datter av en vellykket skipskaptein. Det er opptakten til første verdenskrig, og midt i denne tidlige, opprørte stemningen som preger Europa, opplever Randi å miste sin mor i en grusom togulykke i Boston, England. Dette traumet skal følge henne gjennom hele livet, samtidig som hun og broren i etterkant av ulykken blir overlatt til den strenge tanten Sevy, mens faren fortsetter sin karriere til sjøs. Randi sliter med følelsen av ikke å bli sett, og aldri igjen å motta den betingelsesløse kjærligheten hun fant hos moren. Likevel har hun en stadig klarere overbevisning om at hun kan hjelpe andre til å finne styrke og en egen vei. Denne overbevisningen blir hennes rettesnor og bærebjelke, og historien viser på rørende vis hvordan vi først ved å akseptere vår skjebne, kan bekjempe den.

Lena Roer skriver med denne boken en intens fiksjonalisert framstilling av en virkelig historie, sin egen bestemors, som på mer en én måte må sies å ha vært svært spesiell og full av dramatikk. Samtidig er det mye gjenkjennelse og livsvisdom i «Ringrosen. Jakten på en sannhet». Randis opplevelser av seg selv og verden omkring henne er, midt oppi all dramatikk og søken etter en egen sannhet, svært allmennmenneskelig.

Forlag Juritzen forl.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788282057233

EAN 9788282057233

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Sørlandet

Romanen handler om livet i en småby i forrige århundre.Historien er til tider hjerteskjærende,men full av viljestyrke.Inneholder mye historie og livsvisdom.Anbefales på det varmeste.

Boken er altfor detaljert. Tidvis oppleves det mer som å lese en historiebok enn en roman. Den er nok mer interessant for lokalkjente eller de som kjenner den omtalte familien.

• "Frøken Narvik - roman" av Thorstein Thomsen
  • "Den amerikanske sjømannen - en Skagen-krønike" av Karsten Lund
  • "Fra hjerte til hjerte" av Märtha Louise
  • "Hammerstein - Hitlers egensindige general" av Hans Magnus Enzensberger
  • "Søsken til evig tid" av Ivar Myklebust Longvastøl
  • "Den hvite slavehandelen - trafficking av norske jenter 1880-1914" av Roald Rynning