Hammerstein

Hitlers egensindige general

av (forfatter) og Per Qvale (oversetter).

Press 2012 Innbundet

Boka forteller historien om Kurt von Hammerstein (1878-1943), hærsjef i Tyskland da Hitler kom til makten i 1933, og en gåtefull skikkelse i tysk historie. Har personregister.

Kurt von Hammerstein var hærsjef i Tyskland da Hitler kom til makten i 1933. Hammerstein var en karismatisk skikkelse, en konservativ rebell, en høyintelligent mann som aldri lot seg friste til å lefle med nazismen. Som hærsjef var en av de få som hadde makt til å blokkere Hitlers maktovertakelse, og hindre tragedien. Likevel gjorde han ingenting. Etterpå forble han taus om hva han tenkte. Bare barna tok opp kampen: Tre av døtrene ble aktive kommunister, muligens spioner. To av sønnene ble involvert i kupplanene mot Hitler i krigens sluttfase. Hans Magnus Enzensbergers bok er en briljant studie av en mann, en familie og en epoke - dels historie, dels roman, dels biografi. Hammerstein var generalen som avskydde Hitler, men likevel lot ondskapen utspille seg. Historien om ham er beretningen om en hel tidsalders vei mot undergangen - og om den enkeltes mulighet for motstand i en mørk tid. Kåret av magasinet LIRE til årets beste bok utgitt i Frankrike uansett kategori i 2010

Forlag Press

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Tyskland

Omtalt person Kurt von Hammerstein

Interessant studie av en tid, et miljø og en person, men litt tam i stilen. Kanskje skrivestilen står til hovedpersonen, som var en avslappet person i ord og gjerning.

Nok eit år der pengane har gått til bøker eg eigentleg ikkje har plass til.

• "Ellisif Wessel - en biografi" av Steinar Wikan
  • "Nini Roll Anker - en kvinne i tiden" av Tordis Ørjasæter