Kronprinsessens krig

den sanne historien om kronprinsesse Märtha og Franklin D. Roosevelt

Historie & kultur 2019 Innbundet

Det var knapt noen USAs president Franklin D. Roosevelt så mer til under andre verdenskrig enn kronprinsesse Märtha. Norges førstedame var ingen passiv selskapsdame for presidenten, slik flere forfattere har hevdet. Märtha hadde et hemmelig oppdrag som lot seg utføre takket være hennes ubegrensede tilgang til verdens mektigste mann. Gjennom en unik kombinasjon av kilder fra ulike land får vi her for første gang historien om kronprinsesse Märtha og Franklin D. Roosevelt i sin fulle bredde. Trond Norén Isaksen tar leseren med bak kulissene i Det hvite hus, hvor Märtha spilte en viktig politisk, diplomatisk og humanitær rolle. Verken før eller siden har noen i det norske kongehuset vært så tett på storpolitikken. Her får vi også vite hva som lå bak ryktene om at president Roosevelt hadde en affære med Norges kronprinsesse og for første gang får vi høre historien om kronprinsesse Märthas og kronprins Olavs ukjente kamp for kjærligheten. Boken inneholder over 80 bilder, mange av dem er aldri tidligere publisert.

Forlag Historie & kultur

Utgivelsesår 2019

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Norge USA

Omtalt person Märtha Franklin D. Roosevelt

• "Kvinne blant konger - en biografi om prinsesse Astrid" av Trond Norén Isaksen
  • "Profitørene - de ukjente landssvikerne" av Ola Karlsen
  • "Fru Muus' klage - ekteskapsskandalen som rystet det norske Amerika" av Bodil Stenseth
  • "Pengeland - hvordan finanseliten og de superrike stjeler fra folket og truer demokratiet" av Oliver Bullough
  • "Hjemlandet - Haakon & Maud VII" av Tor Bomann-Larsen
  • "Årene med Elizabeth" av Inger Merete Hobbelstad