En plass i solen

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Piratforl. 2008 Innbundet

Dette er den åttende romanen om Annika Bengtzon. Journalisten Annika Bengtzon sendes til den spanske solkysten for å dekke mordet på en svensk familie. Politiet tror først det dreier seg om innbrudd, men når også innbruddstjuvene blir funnet døde, stopper etterforskningen opp. Annika dras inn i et drama som inkluderer kokain, hvitvasking av penger og hevn gjennom generasjoner. Det viser seg at hendelser som skjedde i Nazi-Tyskland og på 50-tallet i Sörmland har betydning for dagens hendelser.

En svensk familie blir funnet myrdet i sitt hjem på Costa del Sol i Spania. Alle utenom den 16 år gamle datteren som er sporløst forsvunnet. Først tror politiet at det er et innbrudd. Men jo mer saken etterforskes, desto merkeligere fortoner den seg. Når også innbruddstyvene blir funnet døde, stopper hele etterforskningen opp. Selv om området har mye kriminalitet, sender forbrytelsene sjokkbølger over hele Solkysten. Journalist Annika Bengtzon sendes til Spania for å dekke mordene. Hun reiser motvillig, for hun har egentlig ikke tid. Hun har akkurat fått ny leilighet, og flyttekassene er ennå ikke pakket opp. Forholdet til eksmannen Thomas er spent. Annika savner familien så det verker i kroppen. Når Thomas og Annika tilfeldigvis befinner seg i Malaga samtidig noen tropehete maidager, viser det seg at kjærligheten mellom dem kanskje ikke er død likevel. Men under den varme solen dras Annika inn i et skjebnesvangert drama om kokain, hvitvasking av penger og hevn gjennom generasjoner. Annikas leting etter den forsvunne 16 år gamle jenta fører henne til slutt til Afrika. En plass i solen er en bredt anlagt kriminalroman som spenner over 70 år, fra Nazi-Tyskland og bonde-Sörmland på 50-tallet til nåtidens Stockholm, Malaga og Marokko. Boken handler om hva mennesker er i stand til å gjøre for å få nettopp en plass i solen.

Forlag Piratforl.

Utgivelsesår 2008

Serie Annika Bengtzon (8)

Genre Krim

Omtalt sted Spania Marokko Stockholm

Allerede klar for neste bok av Liza.

Er det ikke rart? Gud, han fins, men han syns ikke. Men julenissen, han syns, men han fins ikke.

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Her er bøkene jeg har rukket å lese i 2010. Har ikke tatt med pensumbøker..

Bøker jeg har lest i 2011 i kronologisk rekkefølge.

Tema: Psykisk Helse

Har lest