Predikanten

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Gyldendal 2008 Heftet

1959 bokelskere følger dette verket.

Begravd under liket av en ung kvinne finner politiet skjelettene av ytterligere to kvinner, som har vært savnet siden 1976. Den gangen ble sønnen til frikirkepredikanten Ephrain Hult, mistenkt for drap. Han slapp fri på grunn av mangel på bevis. Ikke lenge etter hengte han seg. Var han likevel uskyldig? Er gjerningsmannen den samme som i 1979? Eller dreier det seg om en ny morder som er blitt inspirert av de gamle drapene? Mange spor peker mot Hult- familien og miljøet rundt dem. For Patrick Hedström og hans kolleger i Tanumshede politidistrikt er dette en vanskelig sak. Dette er den andre romanen om Patrik Hedström og Erica Falck.

Den andre politiromanen fra idylliske Fjällbacka av suksessforfatteren Camilla Läckberg. En liten gutt sniker seg en sommermorgen ut for å leke ridder i en kløft i Fjällbacka. Leken tar brått slutt da han får øye på en død kvinne. Begravet på stedet der kvinnen blir funnet, oppdager politiet skjelettene av ytterligere to kvinner. De to forsvant sporløst i 1979. For Patrick Hedström og kollegene hans i Tanumshede politidistrikt er det en vanskelig sak. Johannes Hult, sønn av en kjent frikirkepastor, kalt Predikanten, ble mistenkt for de gamle drapene, men døde uten å tilstå. Står politiet overfor en ukjent drapsmann som dreper igjen etter et opphold på mer enn tjue år? Eller dreier det seg om en sinnssyk morder som søker inspirasjon i de gamle drapene? Var Johannes Hult så uskyldig som han hevdet? Camilla Läckberg (f. 1974 i Fjällbacka) debuterte som krimforfatter i 2003 og har siden skrevet seks romaner om Erica Falck og Patrik Hedström. To av disse, Predikanten (2005) og Steinhuggeren (2006) er blitt nominert til Årets bästa svenska deckare. Camilla Läckberg bøker er solgt i over to millioner eksemplarer bare i Sverige og er filmet av svensk TV.Skrevet om Predikanten:Terningkast 5. «Som krimgåte er den noe av det mest utspekulerte undertegnede har lest på lenge .»Terje Stemland, AftenpostenTerningkast 5. «. en religiøs grøsser fra Bohuslän, Sveriges største bibelbelte.» Berit Kobro, VG«. et bekjentskap jeg kan anbefale for dem som liker å grøsse selv om sola steker.» Maria Gran Hansen, Tønsbergs Blad«Predikanten er på mange måter en uhyggelig, tidsaktuell og spennende krim med religiøse overtoner. Intrigen er raffinert og meget kløktig uttenkt.»Svein Kristiansen, Fredriksstad Blad

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205385757

EAN 9788205385757

Serie Patrik Hedström og Erica Falck (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Den svenske krimdronningen har jeg lest mye om, men snodig nok har jeg aldri lest noen av bøkene hennes. Det gjorde jeg noe med for to dager siden, og boka var alt man kan ønske seg av en god krimbok. Boka var nærmest limt til hendene mine i to døgn, før jeg endelig fikk løsningen på mysteriet. Snedige intriger og godt oppbygd spenningskurve. Overraskende godt språk i partier av boka. Dette lover godt for videre boklesing av samme forfatter, det må jeg bare få si. Min terning lander på en solid femmer, nesten så den triller over til sekstallet, - men kresen som jeg er holder jeg litt igjen.... :-)

elsker denne boka, klarte ikke legge den i fra meg

Bra oppfølger. Skal absolutt lese neste!

Dette var en bok som ikke fenget meg i det hele tatt. Jeg har ikke noe å utsette på innholdet (det jeg leste av det i hvertfall), men det var et eller annet som ikke stemte her for meg. Det irriterer meg at jeg ikke liker den, for når jeg leser omtaler fra den, og når jeg leser bakpå boka virker den så bra! Den virker som en bok jeg egentlig ville ha elsket! Jeg har egentlig ikke noe negativt å si om språket eller handlingen i boka, det var bare det at den ikke nådde helt fram til meg.

Ingenting var verre enn ensomhet i tosomhet.

Han hadde bare levd så lenge langs minste motstands vei at det var det eneste som føltes naturlig.

PAPPAAA! Mannen er slem! Jeg vil ha IIIS!

Vi har rydda i bokhyllene og funne ut at vi må sortere vekk nokre bøker. Derfor denne lista med bøker som eg ønskjer å gje vekk

Her er bøkene jeg har rukket å lese i 2010. Har ikke tatt med pensumbøker..

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

Bøkene som har holdt meg med selskap på godt og vondt, vår, sommer og høst 2011 - i tilfeldig rekkefølge=)

Her er en liste over noen av favorittbøkene mine

• "Ulykkesfuglen" av Camilla Läckberg
  • "Steinhuggeren" av Camilla Läckberg