Isprinsessen

av (forfatter) og Gry Brenna (oversetter).

Gyldendal 2008 Innbundet

2078 bokelskere følger dette verket.

Alexandra Wijkner blir funnet med oppkuttede pulsårer i badekaret i barndomshjemmet i Fjällbacka. Liket blir funnet av en eldre fisker, som skal passe huset når hun er borte. Han styrter ut og kaster seg over den første han møter. Det er forfatteren Erica Falck, som en gang var Alexandras beste venninne. Men de mistet kontakten og Erica har aldri skjønt hvorfor. Politiet oppdager snart at det ikke dreier seg om selvmord, og det lille samfunnet rystes av enda et mystisk dødsfall. Etterforskningen ledes av politimannen Patrik Hedström, med Erica som en viktig kilde. De to må tilbake til fortiden for å avdekke de mørke hemmelighetene som skjuler seg under overflaten. Dette er den første romanen om Patrik Hedström og Erica Falck.

Camilla Läckbergs første kriminalroman fra Fjällbacka: Erica Falcks bestevenninne fra barndommen blir funnet død i badekaret, og Erica møter politimannen Patrik Hedström. Alexandra Wijkner blir funnet med oppkuttede pulsårer i badekaret i barndomshjemmet i Fjällbacka. På kanten av karet ligger et barberblad. Liket blir funnet av en eldre fisker, som skal passe huset når hun er borte. Han styrter ut og kaster seg over den første han møter. Det er forfatteren Erica Falck, som er i Fjällbacka for å gjøre opp boet etter sine avdøde foreldre. En gang var hun Alexandras beste venninne, men de mistet kontakten i tolvårsalderen, like før Alexandra flyttet fra Fjällbacka uten å si adjø, og Erica har aldri skjønt hvorfor. Politiet oppdager snart at det ikke dreier seg om selvmord, og det lille samfunnet rystes av enda et mystisk dødsfall. Etterforskningen ledes av politimannen Patrik Hedström ved Tanumshede politistasjon, med Erica som en viktig kilde. De to må tilbake til fortiden for å avdekke de dystre hemmelighetene som skjuler seg under overflaten.Camilla Läckberg tegner i debutromanen Isprinsessen et bilde av et lukket samfunn der folk, på godt og vondt, vet alt om hverandre, og den ytre fasaden har stor betydning, noe som kan bli skjebnesvangert.Camilla Läckberg (f. 1974 i Fjällbacka) debuterte som krimforfatter i 2003 og har siden skrevet seks romaner om Erica Falck og Patrik Hedström. To av disse, Predikanten (2005) og Steinhuggeren (2006), er blitt nominert til Årets bästa svenska deckare. Camilla Läckbergs bøker er solgt i over to millioner eksemplarer bare i Sverige og er filmet av svensk TV.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205378452

EAN 9788205378452

Serie Patrik Hedström og Erica Falck (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Vakre Alexandra blir funnet død i badekaret i sitt eget hjem. Hun har oppkuttede pulsårer, og ved første øyekast ser hun ut til å ha tatt sitt eget liv. Han som finner liket, styrter ut av huset og rett i armene på forfatteren Erica Falck.

Erica og Alexandra var en gang svært gode venninner, men kontakten ble brutt svært plutselig da de fremdeles var i begynnelsen av puberteten. Erica skjønte den gang aldri hvorfor Alexandra bare forsvant.

Det viser seg selvfølgelig at Alexandra ikke har tatt sitt eget liv, men har blitt myrdet. Dessuten var hun gravid. En venn og elsker av henne blir mistenkt for mordet og farskapet. Helt til også han blir funnet død. Spørsmålet er om det er samme morder som står bak begge dødsfallene, eller om vennen faktisk tok sitt eget liv. Hvilken forbindelse er det mellom dødsfallene?

Dette er den første boka jeg har lest av Läckberg, og det blir ikke den siste. Selv om dette ikke er en thriller, opplevde jeg boka spennende. Jeg klarte ikke på noe tidspunkt å gjette meg til løsningen. Historien ble dessuten krydret med en søt romanse mellom Erica og etterforskningslederen Patrik Hedstrøm.

Jeg har lest boekene i litt tilfeldig rekkefoelge, men gikk naa til bok nummer 1, og her faar vi forhistorien om hvordan Patrick og Erica moetes. Boken var jevn bra den, jeg liker boekene til Laeckberg, og synst det var helt greitt aa lese dem utenfor rekkefoelge, er allerede i gang med Predikanten. Jeg gir 5 til isprinsessen. Synst den var bra

En god krim. Gode og realistiske personskildringer. Lever meg såpass inn i historien at jeg blir glad i de som kjemper og står på. Läckberg skriver bra. Men jeg føler det mangler prikken over i'en før jeg kan gi terningkast 6.

Dette er hva jeg kaller kvalitetskrim! Kompliserte og sterke intriger mellom mektige og mindre familier, sjarmerende hovedperson en lett kan identifisere seg med og ikke minst fantastisk gode og morsomme personskildringer. Kort sagt: en lettlest og utrolig god krimbok. Jeg falt virkelig for språket og historiene til forfatteren, og nå kan jeg neste ikke vente med å fortsette på de neste bøkene hennes.

På hver eneste ledige plass sto det pyntegjenstander. Utskårne treboller i husflidstradisjon med korsstingsbroderte dekorasjonsbånd og porselenshunder med evig fuktige øyne.

Huden til Julia var full av kvisearr, og håret så ut til å være klipt med neglesaks. Uten speil.

Patrik følte seg merkelig lett om hjertet og forserte trappen hos Dagmar Petrén med to trinn av gangen. Men vel oppe bøyde han seg fram med hendene på knærne og pustet ut en liten stund. Han var visst ikke tjue lenger. Det var definitivt ikke kvinnen som åpnet døren heller. Noe så lite og rynkete hadde han ikke sett siden han sist åpnet en pose svisker.

Han hadde ikke helt skjønt hvor stor del av lasset Karin hadde trukket i hjemmet. Han hadde tatt det ryddige, rene huset som en selvfølge og ikke skjenket det arbeidet som skulle til, en tanke.

Under overflaten var like mye av menneskenes onde sider representert som overalt ellers. Hun hadde sett en del av det i Stockholm, men trodde at det kanskje var enda verre her. Hat, misunnelse, grådighet og hevn, alt sammen ble skjult under et stort lokk skapt av «hva vil folk si?». Alt det onde, smålige og fæle fikk gjære i fred og ro under en overflate som alltid skulle være blankpolert.

Bøkene i denne listen er bøker som ligner bøkene til Stig Larsson. Bøkene er plukket ut på bakgrunn av tema og sjanger, og har til felles at de har høyt tempo, mørk undertone, og interessante karakterer.

Vært dårlig med lesing de siste årene.. Så har satt meg mål på 52 bøker i år. Om noen har bokanbefalinger så er det bare å legge igjen en kommentar :)

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

Bøkene som har holdt meg med selskap på godt og vondt, vår, sommer og høst 2011 - i tilfeldig rekkefølge=)

Her er bøkene jeg har rukket å lese i 2010. Har ikke tatt med pensumbøker..

• "Ulykkesfuglen" av Camilla Läckberg
  • "Steinhuggeren" av Camilla Läckberg