Tyskerungen

av (forfatter) og Gry Brenna (oversetter).

Gyldendal 2008 Innbundet

2036 bokelskere følger dette verket.

I morens gamle kiste på loftet finner Erica Falck en tysk medalje fra andre verdenskrig. Her oppdager hun også morens dagbøker og en blodflekkete barnegenser. Funnene gjør Erica nysgjerrig og urolig, og hun tar kontakt med en pensjonert historielærer for å få vite mer om nazismen. Han vil ikke fortelle så mye, og blir funnet drept etter kort tid. Erica bestemmer seg for å lese dagbøkene, og kommer over dype familiehemmeligheter. Dette er den femte romanen om Patrik Hedström og Erica Falck.

Ny politiroman fra idylliske Fjällbacka av suksessforfatteren Camilla Läckberg. Hvorfor har Erica Falcks mor tatt vare på en tysk medalje fra andre verdenskrig? Erica finner medaljen i en gammel kiste på loftet sammen med morens dagbøker og en liten barnegenser med flekker av blod. Spørsmålet gjør henne urolig, og til slutt oppsøker hun en pensjonert historielærer som har spesialisert seg på nazismen, for å få vite mer. Men mannen svarer unnvikende og oppfører seg underlig. Ikke lenge etter blir han funnet død, drept av et kraftig slag mot hodet. Da Erica til slutt bestemmer seg for å lese dagbøkene, oppdager hun at moren kjente mannen, og at de to en gang hadde felles venner. Kan hennes møte med mannen ha satt i gang et hendelsesforløp som førte til drap? I Tyskerungen er det Erica Falcks egne familiehemmeligheter som avsløres, samtidig som politiet på Tanumshede politistasjon må prøve å klare seg uten Ericas makker Patrik Hedström, som har pappapermisjon.Camilla Läckberg (f. 1974 i Fjällbacka) debuterte som krimforfatter i 2003 og har siden skrevet fem romaner om Erica Falck og Patrik Hedström. To av disse, Predikanten (2005) og Steinhuggeren (2006), er blitt nominert til Årets bästa svenska deckare. Camilla Läckbergs bøker er solgt i over to millioner eksemplarer bare i Sverige og er filmet av svensk TV.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205378469

EAN 9788205378469

Serie Patrik Hedström og Erica Falck (5)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Erica Falck er ferdig med svangerskapspermisjonen sin, og ektemannen Patrik skal overta stafettpinnen. Mens hun skal skrive på sin nye bok, skal han ut i pappapermisjon. Men allerede den første dagen dukker det opp et lik etter et innbrudd, og politimannen Patrik klarer ikke å holde seg unna åstedet. Erica blir vel ofte sittende som "barnevakt", til hennes store ergrelse.

Det viser seg at den døde mannen, som er drept, er den samme mannen Erica for en tid tilbake oppsøkte for å finne ut av bakgrunnen for et jernkors som dukket opp i forbindelse med morens etterlatenskaper. Blant morens ting fant hun også dagbøkene hennes og en blodflekkete barnejakke.

Det går ikke lang tid før det dukker opp enda et lik, denne gangen av en kvinne. Mens Erica graver i morens fortid, ser det ut til at dette utløser en rekke tragiske hendelser. Begge de drepte har forbindelser til morens fortid under krigen. Hvem var disse menneskene, og viktigst av alt: hvem var egentlig Ericas mor? Og ønsker Erica virkelig å finne ut alt?

I boka veves fortid og nåtid sammen på en spennende måte, og forhold fra fortiden påvirker det som skjer i nåtiden. I tillegg til å være spennende, er boka både velskrevet og dessuten interessant. Dette er en av de bedre krimbøkene jeg har lest!

Den første boka jeg har lest av Läckberg, absolutt intet dårlig valg. Handlingen passer godt inn i den situasjonen Europa står i. Mange burde bruke litt av den tiden de ellers anvender til å skrive lite hyggelige ting rettet mot dagens flyktninger, til å lese denne boken av Camila Läckberg. Jeg anbefaler boken.

Spennende, vanskelig å legge fra seg.

Tyskerungen (av Camilla Läckberg) er bok nummer 5 fem i serien om Erica Falck og Patrick Hedstrøm. Til nå har jeg lest samtlige bøker av Camilla Läckberg frem til Tyskerungen, og denne boken har definitivt vært den beste av bøkene jeg har lest til nå.

Dersom du har planer om å lese utelukkende en bok av Camilla Läckberg, så anbefaler jeg definitivt at det er og blir "Tyskerungen":

Krigen hadde unektelig krevd mange ofre.Ikke bare de som var døde.

I stillheten i rommet hørtes bare lyden av fluene.Surringen som oppsto når vingene slo frenetisk.Mannen i stolen rørte seg ikke.Han hadde ikke gjort det på en stund.Dessuten var han ikke noe mann lenger....

Axel nikket bare. Så kikket han på Frans. "Angrer du noe?" Frans tenkte seg om lenge. Så sa han nølende: "Hva skulle jeg angre? Gjort er gjort. Vi gjør alle våre valg. Du har gjort dine. Og jeg har gjort mine. Angrer jeg noe? Nei, hva skulle det tjene til?" Axel trakk på skuldrene. "Anger er vel et uttrykk for menneskelighet. Uten anger ... hva er vi da?"

Vi har rydda i bokhyllene og funne ut at vi må sortere vekk nokre bøker. Derfor denne lista med bøker som eg ønskjer å gje vekk

Bøkene som har holdt meg med selskap på godt og vondt, vår, sommer og høst 2011 - i tilfeldig rekkefølge=)

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

Liste mest for meg selv - for å huske/holde orden på bøkene jeg leser. Dette skulle jeg begynt med i 1970 - DET hadde vært moro å hatt,det! ;)

• "Ulykkesfuglen" av Camilla Läckberg
  • "Steinhuggeren" av Camilla Läckberg