Havfruen

av (forfatter) og Gry Brenna (oversetter).

Gyldendal 2009 Innbundet

Magnus Kjellner blir funnet fastfrossen under isen, med merker etter vold. En av vennene hans, Christian Thydell, har fått anonyme trusselbrev. Han viser brevene til Erica Falck. Christian nekter å gå til politiet, men Erica viser et av brevene til Patrik. Han aner at det finnes en sammenheng mellom brevene og drapet på Magnus, og at sporene fører bakover i tiden. Dette er den sjette boka om Erica og Patrik.

Den sjette boken i suksesserien om politimannen Patrik Hedström og forfatteren Erica Falck i Fjällbacka Magnus Kjellner, lykkelig gift og far til to, forsvinner sporløst i Fjällbacka. Tre måneder senere blir han funnet fastfrossen under isen, med merker etter vold. Det blir dessuten kjent at en av vennene hans, Christian Thydell, i mer enn ett år har fått anonyme trusselbrev. Christian står foran sitt store gjennombrudd som forfatter, og på lanseringsfesten for romanen Havfruen får han enda en meddelelse. Han bryter sammen og viser brevene til Erica Falck, som har hjulpet ham med manuskriptet. Christian nekter å gå til politiet, men Erica smugler med seg et av brevene og viser det til Patrik. Hun er urolig for hva som kan skje. Patrik aner at det finnes en sammenheng mellom brevene og drapet på Magnus, og at sporene fører bakover i tiden.Camilla Läckberg (f. 1974 i Fjällbacka) debuterte som krimforfatter i 2003 og har siden skrevet seks romaner om Erica Falck og Patrik Hedström. To av disse ble nominert til Årets bästa svenska deckare. I 2006 ble hun tildelt Folkets litteraturpris. Camilla Läckbergs bøker er solgt i over to millioner eksemplarer bare i Sverige og er filmet av svensk TV.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205388277

EAN 9788205388277

Serie Patrik Hedström og Erica Falck (6)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Vi er tilbake i Fjällbacka, og politietterforsker Patrik Hedström og hans kone forfatteren Erika Falck venter tvillinger. Politiet er i ferd med å gi opp å finne løsningen på en forsvinning som skjedde tre måneder tidligere. Da forsvant nemlig Magnus Kjellner uten å etterlate seg et eneste spor. Han var lykkelig gift og etterlot seg en kone og to barn.

Da det kommer frem at Christian Thydell, som er i ferd med å debutere med sin første bok ”Havfruen”, har mottatt anonyme trusselbrev, begynner saker og ting å skje. Selv påstår han at han ikke er skremt av brevene, men det blir derimot hans kone Sanna da hun snoker i sakene hans og kommer over disse. Hun elsker sin mann, men vet så å si ingenting om hans fortid. Hva skjuler Christian fra sin oppvekst? Hvorfor forteller han ingenting? Og hvilken betydning har dette for det som skjer?

Etter hvert kommer det frem at det ikke bare er Christian, men flere som har mottatt likelydende trusselbrev. Så dukker det opp et lik som er frosset fast i isen … Selv om Erika er gravid, og det er Patrik som står for etterforskningen, klarer hun ikke å la være å blande seg inn. Ikke overraskende er det dette som får avgjørende betydning når løsningen rulles opp.

Dette er den tredje boka jeg har lest av Camilla Läckberg, og nå holder det. Som de foregående ”leste” jeg også denne som lydbok. Kirsti Grundvig fungerte svært godt som oppleser. Plottet var i og for seg greit, men virkelig spennende ble det ikke før helt på slutten. Jeg har uansett fått min Läckberg-dose. Jeg tror det har med å gjøre at når man har lest en del bøker av en og samme krimforfatter, begynner de å gjenta seg selv og følger et ganske forutsigbart mønster som er gjenkjennelig fra bok til bok. Läckberg skriver godt, så jeg gir en svak firer på terningen for denne boka.

Ei skikkelig bra bok av Camilla Läckberg.

Milde himmel, dette er den verste "krimboken" jeg noengang har lest. Graviditetsproblemer, overspising, alt er mennenes feil og et aldeles håpløst plot, hentet fra ukeblader jeg ikke engang trodde fantes.

En spennende og lettlest krimbok, som kanskje ikke utarter seg slik som en først tror. Anbefales.

Litt vell mye om de gravide søstrene, men innimellom er det noe som gjør at man fortsetter å lese fordi man blir nysgjerrig på hvordan dette ender. Ikke det aller beste plottet. Mye i samme stil som serien hennes (Mordene i Fjällbacka) på TV. Greit, men heller ikke noe mer.

Kreften hadde vunnet, men likevel tapt, for den skulle dø med henne.

Han forsto ikke hvordan han skulle klare å leve uten henne. Det var som å måtte leve uten luft. Like umulig, like kvelende.

Bøkene som har holdt meg med selskap på godt og vondt, vår, sommer og høst 2011 - i tilfeldig rekkefølge=)

Her er en liste over noen av favorittbøkene mine

lest 2015

Lagt til i den rekkefølgen jeg har lest de.

• "Ulykkesfuglen" av Camilla Läckberg
  • "Fyrvokteren" av Camilla Läckberg