Dødslekene

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (gjendikter).

GYLDENDAL NORSK FORLAG 2009 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO

USA finnes ikke lenger. Nord-Amerika er et mediestyrt diktatur som kontrolleres fra byen Capitol. Reglene for de årlige lekene er enkle: 24 deltagere i alderen tolv til atten år kjemper på liv og død på en enorm utendørs arena. Den siste deltageren som står levende igjen er vinneren - og spillet sendes direkte på TV. Dette er første bok i en trilogi.

Pocketutgave av fjorårets sterke, rystende, tankevekkende ungdomsroman som er i ferd med å ta verden med storm! Tenk deg en blodtørstig variant av Robinson-ekspedisjonen. En moderne gladiatorkamp i en høyteknologisk tidsalder. Dystopisk science fiction med samtidskritikk i framtidsklær. Og en gripende kjærlighetshistorie. Da har du Dødslekene.Dødslekene har ligget kontinuerlig på New York Times bestselgerliste siden den utkom i september 2008. Manus til oppfølgeren Catching Fire har vært voktet som en statshemmelighet fram til utgivelse. Dødslekene er solgt til 32 land så langt, og har vunnet en rekke priser i USA
bl.a.:Cybils Award for Young Adult Fantasy & Science FictionNew York Times Notable Book Horn Book Fanfare Book Publishers Weekly Best Book Booklist Editor's Choice School Library Journal Best BookNew York Times Book Review Editors' Choice
Kirkus Best Book of 2008.

Forlag GYLDENDAL NORSK FORLAG

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205395473

EAN 9788205395473

Serie Dødslekene (1)

Genre Science fiction Spenningslitteratur Dystopier

Omtalt sted Nord-Amerika og Mellom-Amerika

Et godt eksempel på at man ikke bør slutte å lese ungdomsbøker for det om man har blitt voksen!! Historien i seg selv minner om de dysfunksjonelle fremtidssamfunnene Stephen King har skrevet som Richard Bachmann, tenker spesielt på The Running Man. Selvfølgelig inneholder denne historien også en god del annet. Sidene har løpt kjapt under fingrene, jeg har frydet meg, bekymret meg og følt med Katniss, hovedkarakteren i boka. Handlingene som utspant seg sto levende for meg. Verdiene er på plass, den får en sterk femmer og det er bare en liten anelse dybde som mangler for å få meg til å trekke ut sekseren. God og ukomplisert underholdning! Jeg tar til med oppfølgeren Opp i flammer straks jeg har logget av!!

Det skjedde det samme hver kveld når jeg leste dødslekene, jeg lå og leste før jeg skulle legge meg. Jeg leser to sider til og så legger jeg meg, tenkte jeg. Men så fortsatte jeg og lese mange sider før jeg husket på at jeg bare skulle lese to. Ok to sider til, bestemte jeg meg for igjen. Men det samme skjedde flere ganger før jeg endelig greide og legge den fra meg. Snakk om god bok!

Fantastisk!

Fantastisk! Klarte ikke å legge den fra meg! Det jeg liker veldig godt er at man ser alt fra Katniss sine øyne og at The Hunger Games handler mer i bøkene om et opprør enn vold!

Jeg elsker action, da:P

Da jeg så boken tenkte jeg at det var en voldelig og actionfylt bok, men den er fylt med dramatikk, action, romantikk og humor. Spenningen må ikke glemmes.
Boka minner meg veldig om vår verden. Det hadde ikke forundret meg om noen av landene i verden hadde startet med en form for "Dødsleker". Denne boken får meg til å tenke, og jeg bare elsker det!

Vanvittig spennende! Dette er ikke god litteratur, men en glitrende og velskrevet historie. Voldsomt morsomt å lese, i og med at selve skrivingen er godt håndtverk (NB! Jeg leste på norsk - det kan ha noe å si for leseopplevelsen), men ikke bra ut over det, så kjenner jeg igjen alle de grepene som gjøres for å drive historien fremover, lage plottet etc.

Var veldig i tvil om denne boken var noe for meg, siden den er litt overnaturlig å usannsynlig. Men slukte boka på en dag. Klarte liksom ikke legge den helt fra meg. Skal lese "Opp i flammer" og "Fugl føniks" å håper de er like lettleste å spennende :-)

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

District 12:Where you can starve to death in safety.

For når han synger, tier til og med fuglene for å lytte.

May the odds be ever in your favor!

" jeg har ikke lyst til å miste gutten som ga meg brød "

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette. Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Dystopi er i vinden om dagen, spesielt i bøker for unge voksne (Young Adults/YA). I og med at dystopi er favorittsjangeren min, har jeg laget en oversikt (som er under stadig oppdatering) over dystopisk litteratur på bloggen min, og deler den like gjerne her også.

Den er på ingen måte komplett, og mangler garantert flere eldre bøker, så vel som nye utgivelser. Har du forslag til hva som burde være med, setter jeg pris på kommentarer. Dessuten får altså ikke dystopi for en eldre målgruppe plass her (Orwell, Huxley, Bradbury etc), det finner du på en separat liste.

Siden så mange av disse bøkene er serier, begrenser jeg meg til bare den første boka i hver serie. Lista er sortert etter forfatterens etternavn, og fortsetter i del 2 og del 3.

PS! Beklager litt haltende beskrivelser av noen av bøker, men jeg oversetter mange av dem selv fra engelsk, siden så mange ikke er oversatt til norsk. Da blir det som det blir når jeg skal oppsummere bøker jeg ikke har lest med få ord. ;)

NPR har sanket stemmer fra leserne sine, og her er de 100 best likte romanene for ungdom og unge voksne i rangert rekkefølge. Førsteplassen er kanskje ikke noen overraskelse...

Det er så sinnsykt mye bra for ungdom denne våren - her er det bare å forsvinne ned i mellom permene på en bok! Dette er bøker som er svert lesbare for oss "voksne" også :)

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

• "Opp i flammer" av Suzanne Collins
  • "Fugl Føniks" av Suzanne Collins