Dødslekene

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter).

Gyldendal 2009 Heftet

USA finnes ikke lenger. Nord-Amerika er et mediestyrt diktatur som kontrolleres fra byen Capitol. Reglene for de årlige lekene er enkle: 24 deltagere i alderen tolv til atten år kjemper på liv og død på en enorm utendørs arena. Den siste deltageren som står levende igjen er vinneren - og spillet sendes direkte på TV. Dette er første bok i en trilogi.

Pocketutgave av fjorårets sterke, rystende, tankevekkende ungdomsroman som er i ferd med å ta verden med storm! Tenk deg en blodtørstig variant av Robinson-ekspedisjonen. En moderne gladiatorkamp i en høyteknologisk tidsalder. Dystopisk science fiction med samtidskritikk i framtidsklær. Og en gripende kjærlighetshistorie. Da har du Dødslekene.Dødslekene har ligget kontinuerlig på New York Times bestselgerliste siden den utkom i september 2008. Manus til oppfølgeren Catching Fire har vært voktet som en statshemmelighet fram til utgivelse. Dødslekene er solgt til 32 land så langt, og har vunnet en rekke priser i USA
bl.a.:Cybils Award for Young Adult Fantasy & Science FictionNew York Times Notable Book Horn Book Fanfare Book Publishers Weekly Best Book Booklist Editor's Choice School Library Journal Best BookNew York Times Book Review Editors' Choice
Kirkus Best Book of 2008.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205395473

EAN 9788205395473

Serie Dødslekene (1)

Genre Science fiction Dystopier Spenning

Omtalt sted Nord-Amerika og Mellom-Amerika

Et godt eksempel på at man ikke bør slutte å lese ungdomsbøker for det om man har blitt voksen!! Historien i seg selv minner om de dysfunksjonelle fremtidssamfunnene Stephen King har skrevet som Richard Bachmann, tenker spesielt på The Running Man. Selvfølgelig inneholder denne historien også en god del annet. Sidene har løpt kjapt under fingrene, jeg har frydet meg, bekymret meg og følt med Katniss, hovedkarakteren i boka. Handlingene som utspant seg sto levende for meg. Verdiene er på plass, den får en sterk femmer og det er bare en liten anelse dybde som mangler for å få meg til å trekke ut sekseren. God og ukomplisert underholdning! Jeg tar til med oppfølgeren Opp i flammer straks jeg har logget av!!

Det skjedde det samme hver kveld når jeg leste dødslekene, jeg lå og leste før jeg skulle legge meg. Jeg leser to sider til og så legger jeg meg, tenkte jeg. Men så fortsatte jeg og lese mange sider før jeg husket på at jeg bare skulle lese to. Ok to sider til, bestemte jeg meg for igjen. Men det samme skjedde flere ganger før jeg endelig greide og legge den fra meg. Snakk om god bok!

Fantastisk!

Fantastisk! Klarte ikke å legge den fra meg! Det jeg liker veldig godt er at man ser alt fra Katniss sine øyne og at The Hunger Games handler mer i bøkene om et opprør enn vold!

Jeg elsker action, da:P

Da jeg så boken tenkte jeg at det var en voldelig og actionfylt bok, men den er fylt med dramatikk, action, romantikk og humor. Spenningen må ikke glemmes.
Boka minner meg veldig om vår verden. Det hadde ikke forundret meg om noen av landene i verden hadde startet med en form for "Dødsleker". Denne boken får meg til å tenke, og jeg bare elsker det!

BOKOMTALE

”Dødslekene” (”The Hunger Games”).
Skrevet av Suzanne Collins.
Sjanger: Eventyr og science fiction.
Originalspråk: Engelsk.
Oversatt fra engelsk til norsk av Torleif Sjøgren-Erichsen.

Hovedpersonen i boken heter Katniss Everdeen. Hun er 16 år gammel og bor i Distrikt 12 med moren og søsteren sin.

Viktige bipersoner er Peeta Mellark, Primrose Everdeen og Storm (Gale i den engelske versjonen) Hawthorne.

Handlingen i ”Dødslekene” dreier seg om at én gutt og én jente hvert år blir trukket ut fra hvert distrikt til å være med på de årlige Dødslekene. I denne konkurransen er det 24 deltakere til sammen, og de kjemper mot hverandre på en arena som kan romme alt fra glohet ørken til iskald ødemark. En etter en faller de fra, og den siste som står levende igjen, vinner.

Det som er spennende med boken er at det alltid skjer noe. Det er ikke et eneste sted, synes jeg, hvor handlingen er kjedelig. Forfatteren har passet på atdet skjer noe nytt og spennende hver gang man tror det er over.

Boken gir gode beskrivelser om hvordan Katniss føler seg : << Jeg føler meg som et stykke lær som tørker og sprekker opp i varmen. >> Denne setningen er hentet ut fra boken.

Hvorfor tror du hun tenkte slik? Hvis du tenkte at det var fordi hun var veldig tørst, har du rett. Det hadde gått en dag eller to da Katniss tenkte dette, og hun lette da desperat etter et sted med vann.

Jeg synes ”Dødslekene” passer for aldersgruppen 11 år og oppover. Det er fordi det er en del vold i boken, og da vil kanskje mindre barn bli litt skremt av dette.

Jeg gir ”Dødslekene” terningskast 5.
Det er fordi jeg synes boken burde sluttet på en litt annen måte enn det den gjorde.

Ellers er jeg strålende fornøyd!

Ingrid Hadler-Olsen 8A, NTG-U

<< Dødslekene var helt umulig å legge fra seg. Jeg ser frem til å lese den igjen! >> -Ingrid Hadler-Olsen

Skulle bare finne ut hva hypen gjaldt, men denne ungdomsboka innfrir til fulle. Voldelig og brutalt, men en pageturner av de sjeldne.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

District 12:Where you can starve to death in safety.

May the odds be ever in your favor!

For når han synger, tier til og med fuglene for å lytte.

I wish I could freeze this moment, right here, right now, and live in it forever.

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Det er så sinnsykt mye bra for ungdom denne våren - her er det bare å forsvinne ned i mellom permene på en bok! Dette er bøker som er svert lesbare for oss "voksne" også :)

Denne lista er laget etter bidrag fra mange bokbloggere og andre bokelskere på nettet. Alle som bidro fikk plukke ut 5 av sine favorittbøker for å legge til lista. Klikk på linken så ser du det endelige resultatet:

Bokelskeres favorittbøker

Nedenfor ser dere et lite utvalg av de 210 bøkene på lista.

Noen av bøkene jeg anbefaler elevene mine å lese - noe for enhver smak!

• "Fugl Føniks" av Suzanne Collins
  • "Opp i flammer" av Suzanne Collins