Den komplette haikerens guide til galaksen

av (forfatter), Arne Berggren (gjendikter), Sverre Knudsen (gjendikter) og Peter Wiedswang (gjendikter).

Kagge 2003 Innbundet

I Haikerens guide til galaksen blir den jordiske hovedpersonen virvlet ut i en fantastisk reise gjennom universet sammen med sin venn som viser seg å være utsendt medarbeider for tidenes mest bemerkelsesverdige reisehåndbok. I Restauranten der universet slutter står det igjen et spørsmål etter at alle eksistensielle spørsmål er besvart: Hvor skal vi spise middag? Restauranten ved verdens ende tilbyr de mest utsøkte gastronomiske opplevelser. I Livet, universet og alt mulig tror innbyggerne på planeten Krikitt på fred, rettferdighet, moral, kultur, sport, familieliv og utslettelsen av alle andre livsformer. Over natten forandrer de sjarmerende og intelligente krikkitianerne seg til maniske fremmedhatere. I Ha det, og takk for all fisken møter Arthur Dent drømmepiken. Han finner henne på det siste stedet i universet der han ikke hadde ventet å finne noe i det hele tatt. I Stort sett harmløs møter vi Random, datteren til Arthur Dent. Hun forlater sin hjemplanet i utkanten av universet for å dra på en reise i galaksen for å finne sannheten om sin forsvunne far.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2003

Genre Science fiction Humor

Kjøpte den første boka bare for å sjekke om den norske oversettelsen holdt mål. Det gjør den. Gir allikevel "bare" en femmer, for den engelske er hakket bedre. Fordi den er engelsk, tror jeg. Ikke sikker på om det lar seg gjøre å gjendikte til samme nivå, eller så er jeg bare biased (som det heter på nynorsk). Denne gjendiktningen er i alle fall så god som det er mulig å få til, IMHO.

Edit:
Må trekke tilbake femmer'n, utover i boka begynner kvaliteten å bli litt for varierende. Noen muntlige replikker er f. eks ikke særlig muntlige. Adams er så bra når han blander muntlig og skriftlig, høy og lav litteratur, og det er det ikke alltid oversetterne får til.
Men det verste er når de utelater ting: Marvin ytrer aldri sin berømte "Here I am, brain the size of a planet..."! En forglemmelse? Er det mulig? Og norske lesere får aldri vite hvem som var universets verste dikter - Paula Nancy Millstone Jennings, Sussex, er ikke nevnt.
Jeg har ikke parallell-lest utgavene, men akkurat disse to tingene husket jeg så godt fra den første gangen jeg leste boka, så jeg måtte sjekke når de ikke dukket opp der jeg trodde de skulle de være i den norske utgaven.

Denne boka har ligget på nattbordet mitt i flere år. Leser i den i perioder og koser meg veldig da, men blir innimellom lei av den og lar den så ligge....

The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

"You know," said Arthur, "it's at times like this when I'm trapped in a Vogon airlock with a man from Betelgeuse, and about to die of asphyxiation in deep space, that I really wish I'd listened to what my mother told me when I was young." "Why, what did she tell you?" "I don't know, I didn't listen."

Min evne til å føle lykke, kunne du putte i en fyrstikkeske uten og ta ut fyrstikkene først.

Marvin.

This planet has - or rather had - a problem, which was this: most of the people living on it were unhappy for pretty much of the time. Many solutions were suggested for this problem, but most of these were largely concerned with the movement of small green pieces of paper, which was odd because on the whole it wasn't the small green pieces of paper that were unhappy.

Protect me from knowing what I don't need to know. Protect me from even knowing that there are things to know that I don't know. Protect me from knowing that I decided not to know about the things that I decided not to know about. Amen

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Av og til leser du en bok som får deg til å skratte på bussen. Noen ganger sitter du med tårevåte øyne. Andre ganger tenker du "wow, jeg lever i en fantastisk verden, i et fantastisk solsystem, i en utrooolig stor galakse...i et tilsynelatende uendelig, mindblowing og fremdeles ekspanderende univers!!! I morgen skal jeg fortelle en venn hvor vakker han/hun er. Alt er så vakkert! Herregud, sa jeg det høyt?"

NPR har sanket stemmer fra leserne sine, og her er de 100 best likte romanene for ungdom og unge voksne i rangert rekkefølge. Førsteplassen er kanskje ikke noen overraskelse...

Hos NPR har leserne stemt frem de 100 beste romanene innen science fiction og fantasy. Her er resultatet, rangert etter antall stemmer.

Times Educational Supplement (TES) har spurt 500 lærere hvilke bøker de liker best, og dette er resultatet.

• "Watchmen" av Alan Moore
  • "Verdens øye - tidshjulet første bok" av Robert Jordan
  • "Vidunderlige nye verden" av Aldous Huxley
  • "Ei verdsomsegling under havet" av Jules Verne
  • "Catch 22" av Joseph Heller
  • "Dracula - den blodryppende historien om verdens mest berømte vampyr" av Bram Stoker