Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten

noveller

Oktober 2009 Innbundet

Samlingen består av to noveller. Den første novellen handler om forholdet mellom den mistenkte Carl Lange og hans etterforsker. Den andre, tittelnovellen, handler om Thomas F., en ensom gammel mann som reflekterer over sitt eget liv.

"Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten" inneholder to noveller. Den første handler om forholdet mellom den mistenkte Carl Lange og hans etterforsker. Tittelnovellen skildrer Thomas F., en gammel mann som ikke føler seg helt hjemme i tilværelsen.

For denne samlingen mottok Kjell Askildsen Kritikerprisen i 1983. I 2006 ble den kåret av Dagbladet til den beste boken de siste 25 årene.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

Serie Kjell Askildsens noveller og romaner

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen. Voksen 1983

Det var så fantastisk å lese disse to novellene, mitt første møte med Askildsen, at jeg med ett kjente den store leseopplevelsen fra da jeg var ganske ung og ikke kunne få nok av bøker! Jeg lo, jeg funderte, jeg nøt språket,jeg ville ha mer da jeg var ferdig.

Langnovellen, Carl Lange, er god. Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten; ti i tallet, er strålende. Hos meg utløste de ofte sprudlende latter:

"Vi hadde all trafikken mellom oss, og verken han eller jeg våget å krysse gaten, det ville da også vært dumt å miste livet av glede når jeg hadde holdt ut så lenge uten."(S. 51)

Stor humor har alltid stor dybde.

En liten juvel av en bok.

Novellenes mester

«Det er ingen annen problematikk enn den evige menneskelige problematikk: hvordan skal vi for helvete klare å leve sammen.» Det sier Askildsen i et portrettprogram i NRK i 2012. Min første bok av forfatteren. Veldig bra er min konklusjon. Gleder meg til å lese flere. Mer om novellesamlingen mv på min bokblogg

Han likte seg ikke sammen med meg. Eller mer nøyaktig, han likte ikke seg selv sammen med meg.

Verden er ikke som den var. Nå tar det for eksempel lenger tid å leve.

Den om ikke har noe å leve for, har ikke noe å dø for

Sånn er altså mennesker på kafé blitt, så pass lærte jeg da, en lærer så lenge en lever, hva nå det skal være godt for, like før en skal dø.

Når jeg leser eller er opptatt med å løse sjakkproblemer, sitter jeg ofte ved vinduet og ser ut. En kan jo aldri vite om det kan komme til å skje noe som er verd å overvære, selv om det er lite sannsynlig, siste gang var for tre eller fire år siden. Men det kan jo være litt adspredelse i dagligdagse ting også, og utenfor vinduet er det jo i det minste stadig ett eller annet som beveger seg, her inne er det bare jeg selv og urviseren.

Siden mange bokelskere til tider kan bli oppgitt over alle bøkene som stadig gjenstår å bli lest, så har jeg laget en liste over bøker som er både svært gode og korte.

Gi gjerne beskjed hvis dere vet om gode bøker som mangler på listen.

Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finne på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt av oss som jobber på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske undertoner. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier.

Jeg ba om forslag til gode novellesamlinger og bokelskerene kom med mange gode forslag. Her er en liste over de novellesamlingene som ble anbefalt :)

Var på ferie i Finnmark og var innom sjølvaste bokmekkaet Karasjok. Eg snubla innom ein loppemarknad som ikkje såg ut som ein loppemarknad. Tannlegen i bygda hadde gått i grava og bøkene til loppane. Tilsynelatande ein mann med kjærleik til litteraturen. Til mi store overrasking fant eg og kjøpte følgjande lektyre:

Olav. H Hauge - Dikt i samling

Arne Garborg - Fred (illustrert utgåve)

Göran Tunström - Skimmer

Raymond Chandler - Den lange søvnen

Leo Tolstoj - Anna Karenina I og II

Serge Lentz - Vladimir Rubajen eller i fantasiens grenseland

Maksim Gorkij - Barndom

Kjell Askildsen - Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten(illustrert utgåve. Illustrasjoner av Håkon Bleken)

Kjell Askildsen - Kulisser

Det absurde: for alt dette gav eg 100 kroner!! Alt var i hardperm. Nokon hadde eg frå før, men synst det er finare å ha hardperm enn pocket. Nokon var i tillegg frå bokklubbens serie Bokklubbens mestermøter, kor kunstnarar illusterer kjente verk.

Flaks i Finnmark.

Bøker med lange titlar...

• "Heretter følger jeg deg helt hjem - noveller" av Kjell Askildsen
  • "Et stort øde landskap - noveller" av Kjell Askildsen