Den gamle mannen og havet

av (forfatter) og Leo Strøm (oversetter).

Gyldendal 1999 Heftet

1999 bokelskere følger dette verket.

Hemingways klassiker er beretningen om den gamle fiskerens rivalisering med en stor fisk og en skildring av menneskets kamp med naturens krefter.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205257245

EAN 9788205257245

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Cuba

Jeg begynte å lese "Og solen går sin gang" av Ernest Hemingway, men den grep meg så lite at jeg stoppet å lese før jeg var ferdig. Forventningene mine til "Den gamle mannen og havet" var derfor ikke så store. Men nå ble jeg overbevist - med stor tyngde!

Boka er kort og lettlest, men med en så stor kraft i innholdet at det kommer til å følge meg i dager, måneder og år. Historien om den gamle fiskeren Santiago og hans indre og ytre opplevelser er så gripende. Så allmenne fordi det er så mange lag. Så tankevekkende i all sin eventyrlighet og smerte.

Anbefales!

Da jeg personlig ikke er så god på symbolikk valgte jeg å lese meg litt opp på symbolikken i boken FØR jeg leste selve boken.
For min del gjorde det leseopplevelsen kraftig forsterket, og jeg skjønner hvorfor denne boken har blitt en klassiker.
Mannens kamp mot naturen, og evne til aldri å gi opp, gir denne boken en favorittplass.

En nydelig roman, med mange lag! Kommer til å lese igjen, igjen og igjen..

Den gamle mannen og havet. Ernest Hemingway.
Jeg bruker å passe på å få i meg et par tre gamle klasikere i året. Nå denne.
Den handler om en gammel mann og et enda gamlere hav. Havet og den gamle mannen er under himmelen og over havets bunn. Da har man plutselig mye å skrive inn. Alt mulig, egentlig. Tipper boka var bedre før. Nå er det nok mange som har kopiert og brukt teknikken. Det ble litt mye. Symbolene fra natur, samfunn, himmel og hav inn mot mrnneskesinnet, står i kø.

... Da var det at han så seg tilbake og fikk se at det ikke var noe land i sikte lenger. Det gjør ikke noe fra eller til, tenkte han. Jeg greier alltid å finne veien dit inn, og jeg går etter lysskjæret fra Havana. Ennå er det to timer igjen til solnedgang, og kanskje han kommer opp før den tid. Gjør han ikke det, så kommer han kanskje opp samtidig med månen. Og hvis han ikke gjør det, så kommer han kanskje opp samtidig med soloppgangen.

Han speidet ut over havet og forsto hvor alene han var. Men han kunne se prismene i det dype, mørke vannet og snøret som strakte seg forut, og de underlige bølgebevegelsene i stilla på vannet. Nå holdt skyene på å tårne seg opp til passatvind, og da han speidet forover, fikk han se en plog med villender som avtegnet seg lik en etsnig mot himmelen over havet, snart utydelige i konturene, og snart skarpt avtegnet igjen som i en esing, og han visste med seg selv at en mann er aldri alene på havet.

Every day is a new day. It is better to be lucky. But I would rather be exact. Then when luck comes you are ready.

Han kalte bestandig i tankene havet la mar, for det er det folk kaller henne på spansk når de elsker henne. Det hender nå og da at de som elsker henne, snakker vondt om henne, men de gjør de bestandig som om hun skulle være en kvinne.
Enkelte av de yngre fiskerne (...) omtalte henne som el mar, og det er hankjønn. De omtalte henne som en motstander, eller som et sted, eller tilmed en fiende. Men den gamle mannen forestilte seg henne bestandig som kvinnelig, og som noe som ga eller vegret seg ved å gi store gunstbevisninger, og når hun gjorde seg skyldig i ville eller ondskapsfulle handlinger, var det noe hun ikke kunne for selv. Hun lar seg påvirke av månen, akkurat som kvinnene, tenkte han.

Alle ting ved ham var gammelt unntagen øynene, og de hadde samme farge som havet og var muntre og ubeseirede.

Jeg satte meg ned og lagde en liste over de beste bøkene noensinne skrevet. Her er topp 30:

Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Siden mange bokelskere til tider kan bli oppgitt over alle bøkene som stadig gjenstår å bli lest, så har jeg laget en liste over bøker som er både svært gode og korte.

Gi gjerne beskjed hvis dere vet om gode bøker som mangler på listen.

Yann Martel, forfatteren av Life of Pi, fant ut at den kanadiske statsministeren trengte kulturelt påfyll. Han har sendt ham én bok hver 14. dag i snart 4 år, med følgebrev.

What is Stephen Harper reading?

Følgebrevene er på ca 2 sider tekst, og har bakgrunnen for hvorfor de er med i lista. Jeg har følgelig ikke brukt mye tid på å skrive omtale her, men henviser til Martels omtale istedenfor.

Prosjektet er nå avsluttet, etter 100 bøker. De utgavene som Harper fikk tilsendt kan du finne på linken over. I denne listen har jeg brukt norske oversettelser så langt som jeg klarte. Der jeg ikke fant norske utgaver har jeg brukt engelske.

Lister her på bokelskere kan inneholde 100 bøker, som i utgangspunktet skulle være tilstrekkelig. Imidlertid består noen av bøkene på Martels liste av mer enn en bok, og iblant har jeg tatt med både norske og engelske utgaver. Jeg har derfor bare fått med tom. nr 93 på Martels liste. De resterende er:

• Book Number 94: The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, by Sherman Alexie

• Book Number 95: Cakes and Ale, by W. Somerset Maugham

• Book Number 96: Six Characters in Search of an Author, by Luigi Pirandello

• Books Number 97: Paul à Québec, by Michel Rabagliati, Le géant de la gaffe, by André Franquin, and Le lotus bleu, by Hergé

• Book Number 98: Sir Gawain and the Green Knight

• Book Number 99: A History of Reading, by Alberto Manguel

• Book Number 100: Scorched, by Wajdi Mouawad, translated from the French by Linda Gaboriau

Kanskje jeg skal bruke lista som leseliste for meg selv også?

• "Og solen går sin gang" av Ernest Hemingway
  • "Farvel til våpnene" av Ernest Hemingway