Lillelord

Gyldendal 2001 Innbundet

Dette er den første boken i trilogien om Wilfred Sagen (Lillelord), en rikt begavet, men spaltet og holdningsløs gutt og mann. Handlingen er fra Oslo i tiden omkring 1914 til mai 1945. I denne første boken kan leserne følge ham i hans utvikling som barn og ung mann. De andre bøkene i trilogien er: De mørke kilder og Vi har ham nå.

Lillelord er blitt stående som Johan Borgens hovedverk og en av de viktigste romanene i nyere norsk litteratur. Lillelord er blitt stående som Johan Borgens hovedverk og en av de viktigste romanene i nyere norsk litteratur. Borgen gir her levende miljøskildringer og tidsbilder fra Oslo i mellomkrigstiden, men først og fremst en dyptloddende analyse av hovedpersonen, Wilfred Sagen, en rikt begavet, men spaltet og holdningsløs gutt.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205277397

EAN 9788205277397

Serie Gyldendals 10 store

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Oslo

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen. Voksen 1955

Johan Borgen har akkurat gitt meg en av de helt store leseopplevelsene. Jeg husker ikke om jeg leste denne på videregående, i så fall var det i trass og med et lukket sinn. Superlativene er mange og store. På min liste over Norges ti beste romaner i dag, vil Lillelord rage høyt. Den var rett og slett:

• mørk
  • mektig
  • mesterlig
  • monumental

Dere som leste boken under tvang på skolen, finn den frem igjen og les den med et åpent og modent sinn. Den er virkelig verdt det.

Denne boken forvandlet livet mitt. Denne boken møtte meg i en vanskelig tid og var det eneste som kunne trekke meg videre. Wilfred Sagen og jeg er som to sjeler som på forhånd var ment at skulle møtes, og nå er vi endelig sammen. Aldri før har jeg følt på slik kontakt med mine følelser, og jeg blir slått med samme kraft hver gang jeg leser fra boken.

Livet mitt blir aldri det samme igjen, og jeg ser på forakt på den tiden der jeg var uten min aller kjæreste Wilfred.

My heart aches for you Lillelord, må vi aldri noensinne skilles fra hverandre.

My heart aches for you Lillelord, må vi aldri noensinne skilles fra hverandre.

Hva er det hos kvinner, hos mor og Erna, en snart aldrende dame og en ung pike, hva var det som fikk dem til å gjette ting han på en måte ikke innrømmet selv, enda han levde i det? Det slo ham igjen dette ordet: instinkt

Man kan drikke litt, og man kan gå i familieselskap, men ikke begge ting på en gang

Hun var lærerinne i tysk og fransk og var rank i kropp og meninger ("som grammatikk," sa onkel Martin til onkel René bak viftepalmen - "bare at ingen av de uregelmessige verbene syns utenpå henne").

Folk gikk stadig nokså ubekymret i gatene, så det var ikke uten risiko å være fører av de moderne fartsmaskiner i Kristiania.

Hennes tanker var atter av den art at de kom og gikk, og når de gikk hadde de ikke vært der, bare banket på, som litt trettende slektninger man ventet besøk av, og derfor syntes man det tok i døren. Hennes sinn var ikke trenet i å gi seg av med det ubehagelige, så når hun gløtter på døren så var det ingen ...

Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.

Då mor mi skulle flytte over i eit mindre husvære, fekk ho brått ikkje plass til så mange av bøkene sine lenger. Snill som ho er så lot ho etterkomarane forsyne seg med det dei hadde lyst på. Sjølv om vi var fleire som ville ha så var det likevel eit rikhaldig skattkammer å plukke frå.

Dette er det eg sanka med meg.
Takk, kjære mor.

Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finne på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt av oss som jobber på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske undertoner. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier.

Bøker jeg har lest gjennom nærmere 50 år som har satt sitt preg på meg og gitt meg sterke leseropplevelser. kommentarene reflekterer min subjektive opplevelse av den enkelte boka.

Disse bøkene fikk meg til å ta fram lommetørklet.

• "De mørke kilder - roman" av Johan Borgen
  • "Vi har ham nå - roman" av Johan Borgen