Forbrytelse og straff

av (forfatter) og Jan Brodal (gjendikter).

Solum 2000 Heftet

Gjennom studenten Raskolnikovs mord på en ussel pantelånerske, gir forfatteren en skildring av forbrytelsens psykologi, samtidig som han belyser moralske grunnspørsmål.

Det evige spørsmål om vår alles skyld, om moralens grunnlag - og om soning i det hele tatt er mulig, blir besettende skildret i denne boken. #11;Forbrytelse og straff er en genial skildring av forbryterens psykologi, og leseren blir fra første stund ført med og tvunget til medopplevelse. Er denne Raskolnikov et forherdet menneske, eller kunne dette like gjerne ha vært deg eller meg under gitte omstendigheter og forhold? I det ytre en kriminalroman - i det indre et sjeledrama - Forbrytelse og straff er en bok som man aldri blir ferdig med

Forlag Solum

Utgivelsesår 2000

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted St. Petersburg

Dette er en av de bøkene som har åpnet mine øyne for hva som er "ordentlig" litteratur.

Hadde virkelig intensjoner om å lese denne, men det lot seg bare ikke gjennomføre. Altfor langtekkelig og språket gjorde den veldig tunglest. Når èn enkeltstående hendelse trekkes ut over flere sider med krumspring både hit og dit i forhold til personens følelser og oppfattelse av hendelsen, blir det bare for mye for meg.
Hvis noen vil ha denne sender jeg den mer enn gjerne og jeg betaler portoen!

Boken fasinerer meg aller mest i å være "virkelig", det var ikke før i det litterære etterordet at jeg skjønte at det var grepet med å dramatisere karakterene som gjorde at det opplevdes slik. Det er rart å lese og være mer engasjert i fiktive mennesker liv for en tidsalder tilbake heller en dagens krise på Krim og Ukraina.

Historien i seg selv er omfattende og jeg hørte i etterordet at det egentlig var to historier som var flettet sammen - historien om Raskolikov og historien om Marmeladene. Selv ble jeg mest inntatt i Marmelade delen.

Å lyve sin egen løgn er bedre enn å tale en annens sannhet; i det første tilfellet er du et menneske, i det annet bare en papegøye!

Han var av denne mangehodede og brogede skare av vrøvlekopper, aborterete misfostre og halvdannede viktigpaver som tror de vet alt, denne legion som straks og på et blunk tilslutter seg enhver idé som er på mote, for så umiddelbart å vulgarisere den og på denne måten like hurtig lage en karikatur av alt det som de i noen tilfeller mener seg å tjene på den mest oppriktige måte.

Og det er også derfor jeg drikker, for i rusen søker jeg medlidenheten og følelsene... Det er ikke gleden jeg søker, men sorgen, kun sorgen...Jeg vil lide i høyeste potens! - Marmeladov betror seg til Raskolnikov.

Du har fått for lite øl og pepperrot, derav kommer sykdommen.

Jeg bærer min lille murstein til den almene lykkes byggverk, og derfor har jeg fred i mitt hjerte.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Jeg satte meg ned og lagde en liste over de beste bøkene noensinne skrevet. Her er topp 30:

Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Denne listen er en oversikt over russisk litteratur jeg har lyst til å snuse på!

Av russisk har jeg bare lest:
- "Mesten og Margerita" av Michail Bulgalov
- "Forbrytelse og straff" av Dostojevskij
- "Det franske testament" av eksilrusseren Andreï Makine
- "Anna Karenina" av Lev Tolstoj
- Og så Akunin da, som jeg ikke helt hvor jeg har... er blitt fortalt at det er satire ...

Jeg skjønner at det er mye jeg har gått glipp av!

• "Opptegnelser fra et kjellerdyp" av Fjodor Dostojevskij
  • "Brødrene Karamasov" av Fjodor Mikhajlovitsj Dostojevskij