Pride and prejudice

Bantam Books 2003 Heftet

1946 bokelskere følger dette verket.

Handlingen foregår på den engelske landsbygda på 1800-tallet. Elizabeth er en av fem søstre. De daglige gjøremål består av sang, piano og daglige visitter, og søstrenes mor er svært opptatt av å få døtrene godt gift. Når Mr Bingley flytter til Netherfield, og Elizabeth møter hans venn Mr Darcy, bestemmer hun seg for å mislike ham, til tross for at han er både flott og attraktiv. Denne feilvurderingen kan i sin tåpelighet bare måle seg med Darcys egen arrogante stolthet. De første inntrykkene må imidlertid etter hvert vike plassen for ekte følelser.

Forlag Bantam Books

Utgivelsesår 2003

Serie Bantam classic

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted England

Språk Engelsk

Jeg ELSKER denne romanen! Handlingen er vakker, språket er fantastisk, humoren er god, karakterene er fantastiske og svært forskjellige, og en blir stadig overrasket! En kan kjøpe/låne versjoner med fotnoter som forklarer de forskjellige skikkene og de ukjente ordene. Da jeg fikk lest fotnotene forstod jeg mye mer enn tidligere.

Denne boken er utrolig nydelig og er en roman som fører deg inn i en helt spesiell kjærlighetshistorie. Språket i seg selv er utrolig nydelig og jeg føler jeg blir dratt tilbake til 1800-tallet. Er virkelig en bok som alle burde lese, og jeg anbefaler den absolutt!

Det var virkelig på tide at jeg fikk lest Pride and Prejudice. Romanen er helt klart Jane Austens mest kjente, og vi kjenner jo egentlig alle historien. Selv har jeg sett filmen, Bollywood-versjonen av historien, Bride and Prejudice, og YouTube-versjonen, The Lizzy Bennet Diaries, og kjenner derfor historien godt. For min del gjorde det bare at jeg likte originalversjonen enda bedre, og det var gøy å sammenlikne forskjellene mellom de forskjellige versjonene jeg har sett og lest.

Etter Romeo og Julie er nok Pride and Prejudice en av de mest kjente romantiske historiene som noen sinne er skrevet, og det er med god grunn. Det er veldig underholdende å følge Elizabeth og Mr Darcy gjennom deres mange møter med hverandre, og man kan ikke la være å heie på dem og håpe at de finner sammen til slutt. De roter seg opp i den ene forviklingen etter den andre, og er dessverre ikke så veldig gode til å kommunisere, men det er jo det som er med på å gjøre historien så spennende og underholdende som den er.

Dialogene i boka er noe av det beste med hele boka hvis du spør meg. Det er sosieteten i England fra sent 1800-tallet, og all dialog er smørt med et tykt lag av høflighet. Likevel er det flere av karakterene i boka som er utrolig passiv aggressive, og det er ikke langt fra høflige fraser til frekke kommentarer og morsomheter på andres bekostning. Disse kommentarene kan være overraskende vanskelige å finne (eller forstå, for oss som ikke har engelsk som morsmål), så godt gjemt som de er, men de er der. Det er helt klart.

Pride and Prejudice er en skarp kritikk av samfunnet fra Jane Austens side, og romanen er overraskende moderne. Noen av problemene Lizzy eller Mr Darcy tar opp kan vi fortsatt se i vårt eget samfunn, og de er begge veldig moderne i tankegangen. Spesielt Lizzy har mange av de samme tankene som moderne kvinner har. Jane Austen var nok veldig forut for sin tid. Likevel kan man se at boka ikke er skrevet i dag. Det er tanker og meninger som kommer frem som vi ikke ser på på samme måte lenger, og da spesielt med tanke på ekteskap.

Pride and Prejudice er en historie jeg aldri kommer til å bli lei av, og det er interessant å se historien satt i ulike kontekster. Likevel må jeg innrømme at originalen er best, og jeg skjønner godt hvorfor denne boka har blitt en klassiker. Jeg tror at dette er en bok som folk kommer til å fortsette å lese i mange år fremover, og hvis man ikke leser for romansen, så kan man lese boka for sarkasmen og de morsomme kommentarene. Uansett om man er en romantiker eller ikke, så er virkelig Pride and Prejudice en bok man burde gi en sjanse.

Anmeldelsen ble originalt publisert på bloggen min.

Boka er jo vidunderlig fantastisk, men denne lydbokversjonen er sånn passe. Usikker på oversettelsen og oppleseren har en merkelig setningsmelodi. Men godt selskap fram og tilbake til vestlandet likevel!

Stolthet og fordom

Boka har stått lenge på vent, før eg no i ferien gav meg i kast med den. Og det tok tid - ikkje fordi den ikkje engasjerte, men fordi eg vart så opphengt i språket, med ganske (for meg ) uvanlege ordstillingar, ord-delingar etc. Utover i prossessen vart eg meir vant til skrivemåten, slik at fokuset vart flytta til historia om den tiltrekkande, og kanskje ein kan seie skarpe Elizabeth Bennet - og hennar forhold/ tilnærming til den litt eldre, arrogante og velståande Fitzwilliam Darcy. Dei andre jentene i Bennetfamilien spelar også ei viss rolle i handlinga.

Austen skriv godt, med elegante formuleringar skildrar ho situasjonen til unge, gifteklare kvinner i England på 1800-talet. Konvensjonar og "klassetilhørighet" spelar ei stor rolle i eit konservativt miljø, men det hindrar ikkje romantikk, intelligens og sterke kjensler - og ikkje minst det stolte og fordomsfulle.

Sjølv om eg til tider vart litt utolmodig - det tok tid - så er boka svært lesverdig. Med både snert og humor gir Austen eit godt tidsbilde av det konservative England, og kva kvinnene var opptekne av - og kvifor! No gler eg meg til å kunne sette eit førebels punktum med å sjå filmatiseringa som eg er så heldig å ha skaffa meg...

From this day you must be a stranger to one of your parents. Your mother will never see you again if you do not marry Mr. Collins, and I will never see you again if you do.

Oh, Mr. Bennet! Have some compassion on my poor nerves!

Nest etter å bli gift, er det ikke noe en pike setter større pris på enn en kjærlighetssorg i ny og ne. Det gir henne noe å beskjeftige tankene med, og gjør henne interessant

In vain have I struggled. It will not do. My feelings will not be repressed. You must allow me to tell you how ardently I admire and love you.

The more I see of the world, the more am I dissatisfied with it; and every day confirms my belief of the inconsistency of all human characters, and of the little dependence that can be placed on the appearance of either merit or sense.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

I forbindelse med verdens bokdag 2006 spurte Museum, Libraries and Archives Council (MLA) britiske bibliotekarer hvilken bok alle voksne burde lese før de dør. Her finner du resultatet av undersøkelsen.

Listen hos The Guardian.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Bøker jeg har satt stor pris på av ulike grunner: ble sugd inn i historier, drømte meg bort, reiste langt, kjente verden på kroppen, ble opplyst, gråt, lo, ble skremt, ble rørt, ble et litt bedre menneske og angrer ikke på en eneste side.

Liker å lage lister og spesielt fra A til Å. Noen bokstaver er enkle å velge, andre så alt for mange gode alternativer, men ingen forfattere fikk være med to ganger. Ser jeg mangler noen bokstaver på slutten (Øya kommer ikke med av den grunn), men det betyr bare at jeg har noe å jobbe med...

• "Mansfield Park" av Jane Austen
  • "Overtalelse" av Jane Austen