1984

2016 Heftet

Renowned urban artist Shepard Fairey's new look for Orwell's classic dystopian taleOne of Britain's most popular novels, George Orwell's Nineteen Eighty-Four is set in a society terrorised by a totalitarian ideology propagated by The Party. Winston Smith works for the Ministry of Truth in London, chief city of Airstrip One. Big Brother stares out from every poster, the Thought Police uncover every act of betrayal. When Winston finds love with Julia, he discovers that life does not have to be dull and deadening, and awakens to new possibilities. Despite the police helicopters that hover and circle overhead, Winston and Julia begin to question the Party; they are drawn towards conspiracy. Yet Big Brother will not tolerate dissent - even in the mind. For those with original thoughts they invented Room 101. . . Nineteen Eighty-Four is George Orwell's terrifying vision of a totalitarian future in which everything and everyone is slave to a tyrannical regime. The novel also coined many new words and phrases which regular appear in popular culture, such as 'Big Brother', 'thoughtcrime', 'doublethink' and 'Newspeak'.

Genre Science fiction Dystopier

Språk Engelsk

En sterk bok om hvordan det ville vært i et totalitært samfunn. Deilig å følge én person og hans tanker slik at partiets agenda forblir noe uvisst og undrende for oss som leser. Oppdagelsene kommer i samme tempo som hovedkarakteren selv, og du er alltid like engasjert som ham over de minste detaljer som Orvell velger å dele med oss. Absolutt en av de viktigste bøkene man bør lese i sitt liv.

Dette er en bok svært mange har hørt om, kanskje spesielt gjennom uttrykket "Storebror ser deg". Forventningene var derfor nokså høye da jeg endelig skulle lese den. Kanskje var det forventningene som ødela boken litt for meg. Riktignok er boken godt skrevet, og forfatterens gjennomtenkte tematikk rundt overvåkingssamfunnet er vanskelig å ikke la seg imponere av. Samtidig består boken så mye av en ren beskrivelse av dette samfunnet, at det tidvis kan bli litt kjedelig. Jeg skulle gjerne ønske at historien i boken hadde litt mer framgang på et tidligere stadium.
Alt i alt vil jeg fortsatt kunne anbefale boken, kanskje mest på bakgrunn av hvor relevant boken er, 60 år senere, hvor gjennomført forfatterens beskrivelser er og historien den siste tredjedelen av boken.

Det var virkelig på tide at jeg leste denne. Den er dyster, mørk og skremmende aktuell i dag. I tillegg er det godt skrevet, og du klarer ikke legge den fra deg.

Det er helt umulig å forstå hvordan denne boka kan ha blitt en klassiker. Den er drepende kjedelig og utbroderer i det uendelige et politisk system som er både idiotisk og lite troverdig. Det er absolutt null fremdrift i boka. Dette er en totalt drepende bok for leselysten. Det mest tragiske med boka er at den har vært med på å skape en paranoid holdning i forhold til personvern over hele den vestlige verden.

Jeg var på leting etter tidenes skrekkfortelling- og jeg fant den.

The best books [...] are those that tell you what you know already.

Now he had recognized himself as a dead man it became important to stay alive as long as possible.

It was not by making yourself heard but by staying sane that you carried on the human heritage.

En må alltid hyle med ulvene, det er min leveregel. Det er den eneste måten å være trygg på.

Den som kontrollerer fortiden, kontrollerer fremtiden. Den som kontrollerer nutiden kontrollerer fortiden.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Jeg satte meg ned og lagde en liste over de beste bøkene noensinne skrevet. Her er topp 30:

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

En enkel måte å bedømme et menneskes karakter på, er å forestille seg hvordan det ville være å dra på hyttetur med vedkommende. Jeg er overbevist om at samme sympati-antipati-akse kan være fruktbar for å analysere romanpersoners karaktertrekk.

Blir det liv og moro, eller krangling og helvete? Tar hun oppvasken? Snakker han bare om seg selv? Spiller hun gitar hele natten? Legger han an på feil folk? Slåss han mot naboens vindmølle? Prøver hun å myrde de andre gjestene? Slike ting.

Noen romanfigurerer er så gode, snille og hjelpsomme at det ville vært en drøm å ta dem med på hytta. Andre er minst like godt skrevet … men bør definitivt holde seg mellom to permer!

Her har jeg funnet noen romanfigurer jeg IKKE ville reist på på hyttetur med. Det var skremmende lett sammenlignet med å finne noen jeg VILLE hatt med ...

• "Fagre nye verden" av Aldous Huxley
  • "Catch 22" av Joseph Heller
  • "Slaktehus-5, eller Barnekorstoget - en pliktdans med døden" av Kurt Vonnegut
  • "Kamerat Napoleon" av George Orwell
  • "Vredens druer" av John Steinbeck
  • "Pesten" av Albert Camus
  • "Intet nytt fra Vestfronten" av Erich Maria Remarque
  • "En flyktning krysser sitt spor - fortelling om en morders barndom" av Aksel Sandemose
  • "Moby-Dick, eller Hvalen" av Herman Melville
  • "Krig og fred" av Lev Tolstoj