1984

av (forfatter) og Bjørn Alex Herrman (oversetter).

Gyldendal 2017 Heftet

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788205508163

EAN 9788205508163

Serier Gyldendal klassiker Gyldendal pocket

Genre Science fiction Dystopier Klassisk litteratur

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Voksen 2017

Fikk en kul i hodet av boken her. Jeg skulle lese et kapittel siden jeg ikke hadde tid til mere. Så en plass etter fem kapittel måtte jeg virkelig dra, så jeg tenkte å gå samtidig som jeg leser videre, klarte altså ikke legge den bort. Så med 1984 i mine hender, så jeg meg ikke for, og gikk jeg da rett i en lyktestolpe og fikk en kul i hodet. Med andre ord god bok! Skjønner hvorfor det er en klassiker. Både interessant sett fra et politisk synspunkt, men også beskrivelse av Smith når han er med Julia, hva han tenker om henne og sier til henne likte jeg veldig godt.

En sterk bok om hvordan det ville vært i et totalitært samfunn. Deilig å følge én person og hans tanker slik at partiets agenda forblir noe uvisst og undrende for oss som leser. Oppdagelsene kommer i samme tempo som hovedkarakteren selv, og du er alltid like engasjert som ham over de minste detaljer som Orvell velger å dele med oss. Absolutt en av de viktigste bøkene man bør lese i sitt liv.

Dette er en bok svært mange har hørt om, kanskje spesielt gjennom uttrykket "Storebror ser deg". Forventningene var derfor nokså høye da jeg endelig skulle lese den. Kanskje var det forventningene som ødela boken litt for meg. Riktignok er boken godt skrevet, og forfatterens gjennomtenkte tematikk rundt overvåkingssamfunnet er vanskelig å ikke la seg imponere av. Samtidig består boken så mye av en ren beskrivelse av dette samfunnet, at det tidvis kan bli litt kjedelig. Jeg skulle gjerne ønske at historien i boken hadde litt mer framgang på et tidligere stadium.
Alt i alt vil jeg fortsatt kunne anbefale boken, kanskje mest på bakgrunn av hvor relevant boken er, 60 år senere, hvor gjennomført forfatterens beskrivelser er og historien den siste tredjedelen av boken.

Det var virkelig på tide at jeg leste denne. Den er dyster, mørk og skremmende aktuell i dag. I tillegg er det godt skrevet, og du klarer ikke legge den fra deg.

Jeg var på leting etter tidenes skrekkfortelling- og jeg fant den.

The best books [...] are those that tell you what you know already.

It was not by making yourself heard but by staying sane that you carried on the human heritage.

Now he had recognized himself as a dead man it became important to stay alive as long as possible.

Den som kontrollerer fortiden, kontrollerer fremtiden. Den som kontrollerer nutiden kontrollerer fortiden.

En må alltid hyle med ulvene, det er min leveregel. Det er den eneste måten å være trygg på.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Jeg satte meg ned og lagde en liste over de beste bøkene noensinne skrevet. Her er topp 30:

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

• "Fagre nye verden" av Aldous Huxley
  • "Intet nytt fra Vestfronten" av Erich Maria Remarque
  • "Krig og fred" av Lev Tolstoj
  • "Pesten" av Albert Camus
  • "Moby-Dick, eller Hvalen" av Herman Melville
  • "En flyktning krysser sitt spor - fortelling om en morders barndom" av Aksel Sandemose
  • "Reisen til nattens ende" av Louis-Ferdinand Céline
  • "Ulysses" av James Joyce