Don Quijote

den skarpsindige adelsmand Don Quijote av la Mancha

av (forfatter) og Arne Worren (oversetter).

De norske bokklubbene 2002 Innbundet

I denne klassikeren om "ridderen av den bedrøvelige skikkelse" lærer en klok og erfaren mann å se med mistro på alle illusjoner og ta tingene for hva de er, menneskene for hva de er verd, og livet for hva det innebærer av realiteter. Gjennom sine to hovedpersoner, den fattige adelsmannen Don Quijote og bonden Sancho, skildrer Cervantes to hovedtyper av menneskeheten - og to hovedtrekk i den spanske folkesjel: eventyrlyst, storhetsvanvidd, visjonær idealisme, og praktisk, nøktern livsvisdom og næringsvett.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 2002

Serie Verdensbiblioteket (1)

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Spania

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Voksen 2003

Finnes det en bedre bok?

Don Quijote, Miguel de Cervantes Saarveda
Smak på navnet. Navn på både bok og forfatter. Hvem har ikke hørt om disse? Antakelig verdens mest omtalte bok, som veldig mange også mener er verdens beste bok.
Jeg bruker å lese noen klassikere, nå og da. Av og til leser jeg de fordi de så ofte er brukt som referanser av kritikere av andre bøker. Til og med DDE bruker en metafor fra denne boka. #slossmotvindmøller.
Boka er veldig tykk og omstendelig, så jeg veksla mellom lydbok og ebok, og det viste seg å være to forskjellige oversettelser, men det gikk fint - heldigvis var det Worren sin oversettelse jeg skulle lese. Jeg lytta, las og lytta, humret, flirte og fikk sener fra
Monty Pyton for mitt indre øye, og konkluderte veldig tidlig at dette var ei overraskende morsom og utrolig god bok, men så......
Det har jo gått noen år siden boka ble til, og etter denne har det kommet flere forfattere til, og langt flere bøker til også. I tillegg til alle andre arenaer, forumer og plattformer historier blir fortalt på. Disse lærer av hverandre, henter erfaringer både her og der. Historiefortelling på 1600-tallet og nå er ikke det samme. Det har bla noe med tempo å gjøre. For meg skred historia plutselig for seint frem, så jeg avslutta godt ut i, lenge før slutten, men det var artig å ha lest i den.

Av alle bøker jeg har lest, er denne min absolutte favoritt

Annerledes enn alt annet jeg har lest. Et fyrverkeri av en bok: poetisk, morsom, alvorlig og spennende på en gang. Det hele toppes i denne utgaven av Mai-The Duc's fabelaktige innlevelse.

Bokens helt er egentlig en fattig mann av lavadelen. Han er en ivrig leser, men har forlest seg på ridderromaner, og setter seg fore å bli ridder selv. Etter å ha brukt 1 uke på finne navn på hesten sin, for så å bruke enda 1 uke på å endre sitt eget navn til Don Quijote av la Mancha, legger han i vei. En av bøndene, Sancho Panza, blir hans væpner. Don Quijote har klokketro på alt han har lest om ridderlivet, og lever seg sånn inn i dette universet at han ser borger, slott og adelsdamer der andre ser en kro, vindmøller, og prostituerte.
Etter mange prøvelser på sin kronglete ferd, kommer tiden da ridderen må komme tilbake til den virkelige verden, og legge illusjonen død.

En skikkelig murstein, som var dryg å komme gjennom. Til tider strålende og komisk, men også kjedelig og tung.

Det finnes ingen vei så flat at man ikke kan snuble og skli utfor.

• Vel forberedt er halvt vunnet.

Naken er jeg, men slik ble jeg skapt. Intet er vunnet og intet er tapt.

Dermed vandret han av sted så glad og tilfreds at han glemte hvor tungt det var å gå til fots.

Brev fra Don Quijote til Dulcinea av Tobosa

Stormektige og høybårne frue,
Han som er såret av fråværets dolk og kvestet i hjertets innerste vev, å, skjønneste Dulcinea av Tobosa, han ønsker deg den helse han selv ikke har. Om din skjønnhet forakter meg, om din fortreffelighet ikke kommer meg til gode, om du forakter min smerte og tyngsel til døden, om jeg enn har lidd tilstrekkelig, vil jeg neppe kunne utholde denne smerte som, i tillegg til å være sterk, også er meget langvarig. Min gode væpner Sancho vil gi deg en fullstendig beretning, å du skjønne utakknemlige, du min elskede fiende, om hvordan min tilstand er på grunn av deg; om du skulle ønske å komme meg til unnsetning, er jeg din! Hvis ikke, gjør da hva som måtte falle deg inn, for ved å ende mitt liv, vil jeg ha tilfredsstilt din grumhet og mitt ønske.
Din inntil døden!
Ridderen av den bedrøvelige skikkelse

Jeg satte meg ned og lagde en liste over de beste bøkene noensinne skrevet. Her er topp 30:

Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

En enkel måte å bedømme et menneskes karakter på, er å forestille seg hvordan det ville være å dra på hyttetur med vedkommende. Jeg er overbevist om at samme sympati-antipati-akse kan være fruktbar for å analysere romanpersoners karaktertrekk.

Blir det liv og moro, eller krangling og helvete? Tar hun oppvasken? Snakker han bare om seg selv? Spiller hun gitar hele natten? Legger han an på feil folk? Slåss han mot naboens vindmølle? Prøver hun å myrde de andre gjestene? Slike ting.

Noen romanfigurerer er så gode, snille og hjelpsomme at det ville vært en drøm å ta dem med på hytta. Andre er minst like godt skrevet … men bør definitivt holde seg mellom to permer!

Her har jeg funnet noen romanfigurer jeg IKKE ville reist på på hyttetur med. Det var skremmende lett sammenlignet med å finne noen jeg VILLE hatt med ...

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

• "Den guddommelege komedie" av Dante Alighieri
  • "Iliaden" av Homer
  • "Kong Oidipus" av Sofokles
  • "Sangen om Odyssevs - (Odysseen)" av Homer
  • "Faust" av Barbara Kindermann
  • "Shakespeares Hamlet" av Oscar K.
  • "Døde sjeler" av Mykola Gogol
  • "På sporet av den tapte tid - B.1" av Marcel Proust