Doktoren mister en pasient

Aschehoug 1986 Heftet

Like utenfor en koselig engelsk småby ligger Roger Ackroyds gods, Fernly Park. En kveld ringer telefonen hjemme hos doktor Sheppard. Det er Parker, hovmesteren på Fernly Park, som forteller at han har funnet Roger Ackroyd myrdet. Da dr. Sheppard kommer fram til åstedet, viser det seg at det var falsk alarm. Parker har aldri ringt. Men de to vil forvisse seg om at alt er i orden. De finner Ackroyd på kontoret - med en dolk i ryggen. Hercule Poirot, som har slått seg ned i landsbyen for å leve i fred og ro, går motstrebende med på å ta hånd om etterforskningen.

Utgivelsesår 1986

ISBN13 9788203152290

EAN 9788203152290

Serie Hercule Poirot-serien

Omtalt sted England

En enkel måte å bedømme et menneskes karakter på, er å forestille seg hvordan det ville være å dra på hyttetur med vedkommende. Jeg er overbevist om at samme sympati-antipati-akse kan være fruktbar for å analysere romanpersoners karaktertrekk.

Blir det liv og moro, eller krangling og helvete? Tar hun oppvasken? Snakker han bare om seg selv? Spiller hun gitar hele natten? Legger han an på feil folk? Slåss han mot naboens vindmølle? Prøver hun å myrde de andre gjestene? Slike ting.

Noen romanfigurerer er så gode, snille og hjelpsomme at det ville vært en drøm å ta dem med på hytta. Andre er minst like godt skrevet … men bør definitivt holde seg mellom to permer!

Her har jeg funnet noen romanfigurer jeg IKKE ville reist på på hyttetur med. Det var skremmende lett sammenlignet med å finne noen jeg VILLE hatt med ...

Bøkene jeg har lest.

• "Sittafordmysteriet" av Agatha Christie