David Copperfield

av (forfatter) og Knut Monrad (oversetter).

Gyldendal 2004 Innbundet

David Copperfield mister både mor og far og blir kastet ut i kampen for tilværelsen. Han kommer opp i mange vanskelige situasjoner, og ikke alle han møter på sin vei vil ham vel. David er likevel ikke den som gir opp. Boken ble første gang utgitt i England i perioden 1849 til 1950.

David Copperfields oppvekst er en kamp for tilværelsen . og verre blir det. En av verdenslitteraturens udødelige fortellinger Faren til David Copperfield er død, og moren gifter seg igjen med den surmagede Mr. Murdstone. Han hater David og plasserer ham på en kostskole hvor juling står øverst på timeplanen. Da også moren dør, må David slutte på skolen og begynne som barnearbeider hos en brennevinshandler. Men verre skal det bli før den sleske skurken Uriah Heep får sin straff og David finner lykken. Gyldendals Ungdoms Klassikere er absolutte høydepunkter; bøker som gjennom generasjoner er blitt lest med samme intense spenning og entusiasme. Denne utgaven er spesielt utgitt for unge lesere og har et etterord av Tormod Haugen.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205323988

EAN 9788205323988

Serie Gyldendals ungdomsklassikere

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted England

God klassiker fra Charles Dickens. Jeg hørte den på lydbok. Men jeg tror en opplesning i stedet for hørespill hadde vært en bedre høreopplevelse.

Det nytter ikke, Trot, å tenke på det som var, hvis det ikke øver noen innflytelse på det som er.

Bøkene var min eneste trøst, og jeg var like trofast mot dem som de mot meg.

«Vakker er den som vakkert tér seg».

Micawber ventet meg innenfor porten, og vi gikk opp til hans rom i nest øverste etasje, og vi gråt begge to. Han besvor meg, husker jeg, høytidelig å ta lærdom av hans skjebne og merke meg, at hvis en mann tjente tyve pund om året og brukte nitten pund, nitten shilling og seks pence, ville han være lykkelig, men brukte han en og tyve pund, var han fortapt.

«Intet skille i ekteskapet kan være større enn skillet i sinn og tanker.»

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

I forbindelse med verdens bokdag 2006 spurte Museum, Libraries and Archives Council (MLA) britiske bibliotekarer hvilken bok alle voksne burde lese før de dør. Her finner du resultatet av undersøkelsen.

Listen hos The Guardian.

En enkel måte å bedømme et menneskes karakter på, er å forestille seg hvordan det ville være å dra på hyttetur med vedkommende. Jeg er overbevist om at samme sympati-antipati-akse kan være fruktbar for å analysere romanpersoners karaktertrekk.

Blir det liv og moro, eller krangling og helvete? Tar hun oppvasken? Snakker han bare om seg selv? Spiller hun gitar hele natten? Legger han an på feil folk? Slåss han mot naboens vindmølle? Prøver hun å myrde de andre gjestene? Slike ting.

Noen romanfigurerer er så gode, snille og hjelpsomme at det ville vært en drøm å ta dem med på hytta. Andre er minst like godt skrevet … men bør definitivt holde seg mellom to permer!

Her har jeg funnet noen romanfigurer jeg IKKE ville reist på på hyttetur med. Det var skremmende lett sammenlignet med å finne noen jeg VILLE hatt med ...

Jeg var en stor fan av tv-serien Gilmore girls. Derfor bestemte jeg meg for at jeg ville lage en liste over hvilke bøker de nevner i serien. Det er en lang liste, som jeg fant på en nettside som ikke finnes lengre.
Jeg har ikke tatt med bøkene bak de filmene som også nevnes.
Si gjerne ifra, hvis du vet om bøker jeg ikke har i lista.

Times Educational Supplement (TES) har spurt 500 lærere hvilke bøker de liker best, og dette er resultatet.

• "Oliver Twist" av Charles Dickens
  • "Lille lord Fauntleroy" av Frances Burnett
  • "Gullivers reiser" av Jonathan Swift
  • "Ringeren i Notre-Dame" av Victor Hugo
  • "De tre musketerer" av Dumas, Alexandre, d.e.
  • "Jungelboken - fortellinger" av Rudyard Kipling
  • "Great expectations" av Charles Dickens