David Copperfield

2009 Heftet

David Copperfield mister både mor og far og blir kastet ut i kampen for tilværelsen. Han kommer opp i mange vanskelige situasjoner, og ikke alle han møter på sin vei vil ham vel. David er likevel ikke den som gir opp. Boken ble første gang utgitt i England i perioden 1849 til 1950.

Utgivelsesår 2009

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted England

God klassiker fra Charles Dickens. Jeg hørte den på lydbok. Men jeg tror en opplesning i stedet for hørespill hadde vært en bedre høreopplevelse.

«Vakker er den som vakkert tér seg».

Bøkene var min eneste trøst, og jeg var like trofast mot dem som de mot meg.

Det nytter ikke, Trot, å tenke på det som var, hvis det ikke øver noen innflytelse på det som er.

«Intet skille i ekteskapet kan være større enn skillet i sinn og tanker.»

Han dro henne til seg, hvisket noe i øret og kysset henne. Da jeg så mor lene hodet sitt mot hans skulder, visste jeg at han kunne forme hennes bløte natur som han ville, like godt som jeg nå vet at han gjorde det.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

En enkel måte å bedømme et menneskes karakter på, er å forestille seg hvordan det ville være å dra på hyttetur med vedkommende. Jeg er overbevist om at samme sympati-antipati-akse kan være fruktbar for å analysere romanpersoners karaktertrekk.

Blir det liv og moro, eller krangling og helvete? Tar hun oppvasken? Snakker han bare om seg selv? Spiller hun gitar hele natten? Legger han an på feil folk? Slåss han mot naboens vindmølle? Prøver hun å myrde de andre gjestene? Slike ting.

Noen romanfigurerer er så gode, snille og hjelpsomme at det ville vært en drøm å ta dem med på hytta. Andre er minst like godt skrevet … men bør definitivt holde seg mellom to permer!

Her har jeg funnet noen romanfigurer jeg IKKE ville reist på på hyttetur med. Det var skremmende lett sammenlignet med å finne noen jeg VILLE hatt med ...

I forbindelse med verdens bokdag 2006 spurte Museum, Libraries and Archives Council (MLA) britiske bibliotekarer hvilken bok alle voksne burde lese før de dør. Her finner du resultatet av undersøkelsen.

Listen hos The Guardian.

Jeg var en stor fan av tv-serien Gilmore girls. Derfor bestemte jeg meg for at jeg ville lage en liste over hvilke bøker de nevner i serien. Det er en lang liste, som jeg fant på en nettside som ikke finnes lengre.
Jeg har ikke tatt med bøkene bak de filmene som også nevnes.
Si gjerne ifra, hvis du vet om bøker jeg ikke har i lista.

Saftig utvalg. Dickens, Tennyson, Thackerey, Ruskin, Stevenson, Stuart Mill, Samuel Butler, Oscar Wilde, George Eliot, Brontë-søstrene, Percy og Mary Shelley og mange flere. Om "The Democratic Age" (år 1832-1900) skriver Bloom:
- - - I have located Vico's Democratic Age in the post-Goethean nineteenth century, when the literature of Italy and Spain ebbs, yielding eminence to England with its renaissance of the Renaissance in Romanticism, and to a lesser degree to France and Germany. This is also the era where the strength of both Russian and American literature begins.

Link til boken her på Bokelskere.no.

• "Oliver Twist, eller En fattiggutts liv og levnet" av Charles Dickens
  • "Lille lord Fauntleroy - roman" av Frances Hodgson Burnett
  • "Ringeren i Notre-Dame" av Victor Hugo
  • "Gullivers reiser" av Jonathan Swift
  • "De tre musketerer" av Dumas, Alexandre, d.e.
  • "En julefortelling" av Charles Dickens
  • "Jungelboken" av Rudyard Kipling