Harry Potter og de vises stein

av (forfatter) og Torstein Bugge Høverstad (oversetter).

Damm 2001 Innbundet

Harry Potter tror han er en helt vanlig 11 år gammel gutt til han blir reddet av ei ugle, tatt med til skolen for hekser og trollmenn og vinner en duell som kunne fått en dødelig utgang. Harry Potter er nemlig en trollmann! Dette er den første boken om Harry Potter.

Harry Potter kan ikke trylle, har aldri spilt rumpeldunk eller hjulpet til med å klekke ut en drage. Alt han kjenner til, er et trist liv hos teite onkel Wiktor og tante Petunia. Han bor i et kott under trappa og har ikke feiret bursdagen sin på 11 år. Men alt dette endrer seg når ei ugle leverer et mystisk brev med innbydelse til et utrolig sted som Harry . og alle som leser om ham . aldri vil glemme.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2001

Serie Harry Potter (1)

Genre Fantasy

Tildelt litteraturpris Oversetterprisen 2007 Bastianprisen. Barn og ungdom 2000

Denne boka er jo kjent for de fleste, men anbefaler den til alle som ikke har lest den ennå! Bra saker!

For meg har Harry Potter alltid vært en av de beste seriene jeg har lest. Jeg er nå 19 år og har lest denne serien siden jeg var 8, men hørte den på lydbok når jeg var ca. 5 år gammel. Etter dette har Harry Potter vært med meg hver eneste sommer (da pleier jeg og ha det jeg selv kaller ``Harry Potter maraton´´.) For meg finnes det ingen serie ved siden av denne serien, fordi jeg elsker denne serien!

Jeg har vært veldig sent ute med bokanmeldelse denne gangen. Jeg ble ferdig med boka på lørdag. En uke siden! Ja ja, sånn kan det gå.
Jeg har lest Harry Potter før, men jeg leste aldri ferdig serien. Og så er det så lenge siden jeg leste dem, at jeg bare startet på nytt.

Boka handler om Harry Potter, som tror han er en vanlig gutt, men er egentlig en trollmann. Han må gå på Galtvort, en skole for hekseri og trolldom. Men Harry er ikke en vanlig trollmann. Etter hvert finner han ut mer om fortiden sin, og det skaper bare problemer. . .

Magi og magiske elementer, det er en perfekt blanding for meg. Det er bare så morsomt å lese om alle opplevelsene Harry opplever med vennene sine. Det hadde jo vært så morsomt å gå på Galtvort.
Selv om det kanskje ikke skjer så mye etter hvert, er det spennende for det. Alle transfigurasjons timene og urtologi timene(jeg vet ikke om det var noen urtologi timer, men det er det i bok nummer 2.)

Slutten var jo også veldig spennende, og jeg bare gleder meg til jeg er ferdig med Mysteriekammeret(bok 2)

Se også her!

Ja, hva kan man si? En av de beste av Potter-bøkene. Lest på engelsk!

Leseropplevelsen opphøyes til noe enda mer magisk (hvis det er mulig) med Kim Kays illustrasjoner!

It does not do to dwell on dreams and forget to live

Now if you two don't mind, I'm going to bed before either of you come up with another clever idea to get us killed - or worse, expelled. - Hermione Granger

Men fra det øyeblikket var Hermine Grang en venn. Det er visse ting en ikke kan oppleve sammen uten å ende med å like hverandre, og å slå et firemeters bergtroll i svime er en av dem.

"Nææ, er du virkelig blitt prefekt, Perry?" sa en av tvillingene, som om dette kom som et sjokk på ham. "Det skulle du jammen sagt, tenk det ante vi ikke." "Hei, vent, jeg syns så sannelig jeg husker at`n nevnte noe om det", sa den andre tvillingen. "En gang- " "Eller to ganger-" "I minuttet-" "I hele sommer-"

Før vi begynner på selve banketten, vil jeg gjerne få lov til å si et par ord. Og her kommer de: Dåsemikkel! Bælje! Snurrepieri! Klyp!
Takk for oppmerksomheten.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Husker du da åpnet en bok første gangen og lot blikket gli over de merkelige tegnene som med en usviklelig presisjon snirklet seg frem og tilbake over det lett gulnede papiret? Hvordan eselørene viste hvor den forrige leseren hadde tatt sine pauser, og hvordan kaffeflekkene vitnet om en historie så spennende at selv ikke søvnen, tørsten eller sulten kunne hindre øynene i å lese og hendene i å bla, side etter side? Husker de første forsøkene på å halte deg gjennom en bok på egenhånd? Husker du stoltheten du følte da boken slo igjen for siste gang? Husker du den lille klumpen av melankoli over at historien var over? Ingen bøker betyr så mye som de første. På historiene om fjerne land og stolte riddere bygges den leselysten som senere skal føre til at du igjen og igjen graver deg ned i din egen verden og lar de skrevne ordene føre deg langt vekk. Jeg vil nå dra frem de bøkene som fikk meg til å lese. De bøkene som inspirerte og motiverte meg. De som tvang frem barnetårene, og den sprudlende barnelatteren. De som gjorde at jeg satte vekkerklokken på en time tidligere for å rekke å lese før jeg dro til skolen... La oss dykke ned i minnenes brønn og igjen le av snakkende portretter, svenske småtroll og bestemødre med sans for det makabre.

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finne på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt av oss som jobber på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske undertoner. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier.

• "Harry Potter og mysteriekammeret" av J.K. Rowling
  • "Harry Potter og fangen fra Azkaban" av J.K. Rowling
  • "Harry Potter og ildbegeret" av J.K. Rowling
  • "Harry Potter og dødstalismanene" av J.K. Rowling
  • "Harry Potter og Føniksordenen" av J.K. Rowling
  • "Harry Potter og Halvblodsprinsen" av J.K. Rowling
  • "Fabeldyr og hvor de er å finne - det opprinnelige filmmanuskriptet" av J.K. Rowling
  • "Skalden Skurres historier" av J.K. Rowling
  • "Den skarpe eggen - den mørke materien II" av Philip Pullman