Harry Potter and the philosopher's stone

Bloomsbury 2000 Heftet

Harry Potter tror han er en helt vanlig 11 år gammel gutt til han blir reddet av ei ugle, tatt med til skolen for hekser og trollmenn og vinner en duell som kunne fått en dødelig utgang. Harry Potter er nemlig en trollmann! Dette er den første boken om Harry Potter.

Harry Potter thinks he is an ordinary boy - until he is rescued by a beetle-eyed giant of a man, enrols at Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry, learns to play Quidditch and does battle in a deadly duel. The Reason: HARRY POTTER IS A WIZARD!

Forlag Bloomsbury

Utgivelsesår 2000

Genre Fantastisk litteratur

Språk Engelsk

Lesenivå 9-12

Ja, hva kan man si? En av de beste av Potter-bøkene. Lest på engelsk!

dette er en utrolig kul og fin bok! denne boken handler jo om harry som får vite at han er en trollmann! jeg har også sett filmen! hvis noen skal lese den snart så burde dere glede dere

veldig bra bok:-)

Har tidligere lest Harry Potter-bøkene flere ganger på norsk, så det var på høy tid at jeg begynte på den engelske originalen. Noe av det første som slår meg er at man får et mye bedre innblikk i HP's sårhet i forhold til det å være foreldreløs på engelsk, det er lettere å lese mellom linjene og få tak i underliggende følelser son ikke blir beskrevet med så mange ord. Samtidig må jeg si at jeg er MEKTIG imponert over de som har oversatt bøkene til norsk. Det kan ikke ha vært en enkel jobb! For meg er det helt utenkelig å lese denne serien som en del av barneoppdragelsen, både for meg og barna ;)

It does not do to dwell on dreams and forget to live

Men fra det øyeblikket var Hermine Grang en venn. Det er visse ting en ikke kan oppleve sammen uten å ende med å like hverandre, og å slå et firemeters bergtroll i svime er en av dem.

Now if you two don't mind, I'm going to bed before either of you come up with another clever idea to get us killed - or worse, expelled. - Hermione Granger

Før vi begynner på selve banketten, vil jeg gjerne få lov til å si et par ord. Og her kommer de: Dåsemikkel! Bælje! Snurrepieri! Klyp!
Takk for oppmerksomheten.

"Nææ, er du virkelig blitt prefekt, Perry?" sa en av tvillingene, som om dette kom som et sjokk på ham. "Det skulle du jammen sagt, tenk det ante vi ikke." "Hei, vent, jeg syns så sannelig jeg husker at`n nevnte noe om det", sa den andre tvillingen. "En gang- " "Eller to ganger-" "I minuttet-" "I hele sommer-"

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Husker du da åpnet en bok første gangen og lot blikket gli over de merkelige tegnene som med en usviklelig presisjon snirklet seg frem og tilbake over det lett gulnede papiret? Hvordan eselørene viste hvor den forrige leseren hadde tatt sine pauser, og hvordan kaffeflekkene vitnet om en historie så spennende at selv ikke søvnen, tørsten eller sulten kunne hindre øynene i å lese og hendene i å bla, side etter side? Husker de første forsøkene på å halte deg gjennom en bok på egenhånd? Husker du stoltheten du følte da boken slo igjen for siste gang? Husker du den lille klumpen av melankoli over at historien var over? Ingen bøker betyr så mye som de første. På historiene om fjerne land og stolte riddere bygges den leselysten som senere skal føre til at du igjen og igjen graver deg ned i din egen verden og lar de skrevne ordene føre deg langt vekk. Jeg vil nå dra frem de bøkene som fikk meg til å lese. De bøkene som inspirerte og motiverte meg. De som tvang frem barnetårene, og den sprudlende barnelatteren. De som gjorde at jeg satte vekkerklokken på en time tidligere for å rekke å lese før jeg dro til skolen... La oss dykke ned i minnenes brønn og igjen le av snakkende portretter, svenske småtroll og bestemødre med sans for det makabre.

NPR har sanket stemmer fra leserne sine, og her er de 100 best likte romanene for ungdom og unge voksne i rangert rekkefølge. Førsteplassen er kanskje ikke noen overraskelse...

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

..fordi jeg vil få den førstegangsopplevelsen igjen og igjen og igjen og igjen!

• "Harry Potter og mysteriekammeret" av J.K. Rowling
  • "Harry Potter og fangen fra Azkaban" av J.K. Rowling