Harry Potter and the philosopher's stone

Schibsted Internasjonale Bøker AS 2000 Heftet

Harry Potter tror han er en helt vanlig 11 år gammel gutt til han blir reddet av ei ugle, tatt med til skolen for hekser og trollmenn og vinner en duell som kunne fått en dødelig utgang. Harry Potter er nemlig en trollmann! Dette er den første boken om Harry Potter.

Harry Potter thinks he is an ordinary boy - until he is rescued by a beetle-eyed giant of a man, enrols at Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry, learns to play Quidditch and does battle in a deadly duel. The Reason:#11;HARRY POTTER IS A WIZARD!

Forlag Schibsted Internasjonale Bøker AS

Utgivelsesår 2000

Genre Fantasy

Språk Engelsk

Jeg har vært veldig sent ute med bokanmeldelse denne gangen. Jeg ble ferdig med boka på lørdag. En uke siden! Ja ja, sånn kan det gå.
Jeg har lest Harry Potter før, men jeg leste aldri ferdig serien. Og så er det så lenge siden jeg leste dem, at jeg bare startet på nytt.

Boka handler om Harry Potter, som tror han er en vanlig gutt, men er egentlig en trollmann. Han må gå på Galtvort, en skole for hekseri og trolldom. Men Harry er ikke en vanlig trollmann. Etter hvert finner han ut mer om fortiden sin, og det skaper bare problemer. . .

Magi og magiske elementer, det er en perfekt blanding for meg. Det er bare så morsomt å lese om alle opplevelsene Harry opplever med vennene sine. Det hadde jo vært så morsomt å gå på Galtvort.
Selv om det kanskje ikke skjer så mye etter hvert, er det spennende for det. Alle transfigurasjons timene og urtologi timene(jeg vet ikke om det var noen urtologi timer, men det er det i bok nummer 2.)

Slutten var jo også veldig spennende, men jeg synes den kunne vart litt lengre. Det gikk litt fort på noen steder. Rowling kunne drøyt det litt. Men det er jo en barnebok da.
Jeg bare gleder meg til jeg er ferdig med Mysteriekammeret(bok 2)

Se også her!

Ja, hva kan man si? En av de beste av Potter-bøkene. Lest på engelsk!

Alle Harry Potter-bøkene er en glede å lese. Jeg har lest dem flere ganger, og selv om jeg nå er tjue år, koser jeg meg fortsatt!

Bokomtale skrevet av Rasmus Rørvik.

Boken, Harry Potter og de vise stein handler om en gutt med navn Harry. Harry potter er en spinkel gutt som bor hos tanten og onkelen sin. Harry har fått forklaringen av onkelen og tanten sin, at foreldrene hans døde i en bilulykke. Noe som ikke er sant. Harry er en trollmann i likhet med de to foreldrene sine. Foreldrene til Harry døde ikke i en bilulykke, de døde av den mektige mørke trollmannen, Voldemort.

Harry får breve av Galtvort magiskole på 11 års dagen sin, der han får besked om at han har fått plass på skolen. Den berømte Harry Potter, den eneste som har overlevd Voldemorts dødsforbannelse, begynner på skolen og blir god venn med Ronny og Hermine. Harry, Ronny og Hermine oppdager masse spennende og morsomt i løpet av dette første året på galtvort. Der blant annent Harry blir den yngste Rompeldunk spilleren på galtvort på 100 år.

Jeg likte boken veldig godt fordi den var spennesde og morsom.

Ein heilt fantastisk bok, som gir mykje informasjon som ein berre ikkje finn i den norske versjonen. Elegant og forståeleg språk, sjølv om noko kan oppfattast som litt vanskeleg utan ei ordbok, går det som regel an å forstå innhaldet. 6/6

It does not do to dwell on dreams and forget to live

Now if you two don't mind, I'm going to bed before either of you come up with another clever idea to get us killed - or worse, expelled. - Hermione Granger

Men fra det øyeblikket var Hermine Grang en venn. Det er visse ting en ikke kan oppleve sammen uten å ende med å like hverandre, og å slå et firemeters bergtroll i svime er en av dem.

Før vi begynner på selve banketten, vil jeg gjerne få lov til å si et par ord. Og her kommer de: Dåsemikkel! Bælje! Snurrepieri! Klyp!
Takk for oppmerksomheten.

"Nææ, er du virkelig blitt prefekt, Perry?" sa en av tvillingene, som om dette kom som et sjokk på ham. "Det skulle du jammen sagt, tenk det ante vi ikke." "Hei, vent, jeg syns så sannelig jeg husker at`n nevnte noe om det", sa den andre tvillingen. "En gang- " "Eller to ganger-" "I minuttet-" "I hele sommer-"

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Husker du da åpnet en bok første gangen og lot blikket gli over de merkelige tegnene som med en usviklelig presisjon snirklet seg frem og tilbake over det lett gulnede papiret? Hvordan eselørene viste hvor den forrige leseren hadde tatt sine pauser, og hvordan kaffeflekkene vitnet om en historie så spennende at selv ikke søvnen, tørsten eller sulten kunne hindre øynene i å lese og hendene i å bla, side etter side? Husker de første forsøkene på å halte deg gjennom en bok på egenhånd? Husker du stoltheten du følte da boken slo igjen for siste gang? Husker du den lille klumpen av melankoli over at historien var over? Ingen bøker betyr så mye som de første. På historiene om fjerne land og stolte riddere bygges den leselysten som senere skal føre til at du igjen og igjen graver deg ned i din egen verden og lar de skrevne ordene føre deg langt vekk. Jeg vil nå dra frem de bøkene som fikk meg til å lese. De bøkene som inspirerte og motiverte meg. De som tvang frem barnetårene, og den sprudlende barnelatteren. De som gjorde at jeg satte vekkerklokken på en time tidligere for å rekke å lese før jeg dro til skolen... La oss dykke ned i minnenes brønn og igjen le av snakkende portretter, svenske småtroll og bestemødre med sans for det makabre.

NPR har sanket stemmer fra leserne sine, og her er de 100 best likte romanene for ungdom og unge voksne i rangert rekkefølge. Førsteplassen er kanskje ikke noen overraskelse...

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

..fordi jeg vil få den førstegangsopplevelsen igjen og igjen og igjen og igjen!

• "Harry Potter og mysteriekammeret" av J.K. Rowling
  • "Harry Potter og fangen fra Azkaban" av J.K. Rowling