Guds venstre hånd

av (forfatter), Kristina Quintano (gjendikter) og Ragnhild Aasland Sekne (gjendikter).

Front forl. 2010 Innbundet

Dette er den første boka i Cale-trilogien.

Hans navn er Cale. De sa han kunne ødelegge verden. Kanskje han gjør det! "Sanktuariet, Befriernes hellige kloster, er et illeluktende og isolert sted. Bare Befrierne drar dit frivillig. En av guttene i klosteret kalles Cale. Han er kanskje fjorten eller femten år gammel. Selv vet han ikke, og det er det heller ingen andre som gjør. Gutten kom til Sanktuariet som femåring og har glemt sitt egentlige navn. Cale er gåtefull, brutal og tilsynelatende immun overfor grusomhetene han utsettes for. En dag oppdager Cale en hemmelighet han aldri skulle ha oppdaget. Hans eneste mulighet til å overleve er at han flykter gjennom det uttørkede Skabblandet til Memphis, den gudløse og korrupte byen som styres av materazziene. Befriernes mål blir å få Cale tilbake, koste hva det koste vil, ikke på grunn av den hemmeligheten han har oppdaget, men på grunn av den skremmende sannheten han ennå ikke vet noe om.

Forlag Front forl.

Utgivelsesår 2010

Genre Fantasy

Starten av denne boka synes jeg ble i overkant brutal. Etterhvert tar handlinga en vending hvor spenninga øker, og flere interessante karakterer, og relasjoner til karakterer, blir introdusert. Intensiteten har en topp like før slutten av boka. Slutten passet ikke min smak noe særlig, og jeg hadde ikke veldig sansen for den. Vendinga boka tok helt på slutten gjør meg litt usikker på om jeg gleder eller gruer meg til å fortsette på neste bok, men én ting er i allefall sikkert; dette er ikke en bokserie som blir liggende halvferdig lest. Forfatteren er god på å fange leseren, og den stadige spenninga i boka gjør den vanskelig å legge fra seg. Anbefales til dem som liker spenningsbøker!

Hvorfor tar ikke du og går en lang tur bortover en kort brygge?

«Jeg lærte et nytt ord på markedet i Memphis i dag», sa Kleist. «Pisspreik.»

Han er fullstendig sprø [...]. Jeg mener ikke en sånn vanlig galning som dere har. Han ravet ikke rundt og skrek. [...] Men han er sprø som en kasse kaniner, uansett.

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Nok eit år der pengane har gått til bøker eg eigentleg ikkje har plass til.

• "De fire siste ting - død, dom, himmel, helvete" av Paul Hoffman
  • "Dødens engel" av Paul Hoffman