Tirpitz

kampen om Nordishavet

av (forfatter), Niklas Zetterling (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Spartacus 2010 Heftet

Med Norge som base hadde slagskipet Tirpitz som oppgave å hindre de allierte konvoiene til Murmansk under andre verdenskrig. Fartøyet var en alvorlig trussel mot den allierte krigsflåten, men britene klarte til slutt å senke skipet utenfor Tromsø. Har litteraturliste.

Forlag Spartacus

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Nordishavet

Etter å ha grunda litt på begrepet "litterær kanon" fann eg ut at det er på tide at nokon tek begrepet på alvor.

Nok eit år der pengane har gått til bøker eg eigentleg ikkje har plass til.

• "Havets ulver - dramatiske ubåtepisoder fra andre verdenskrig" av Michael Tamelander
  • "På havets bunn - sjøkrig og skattejakt" av Alf R. Jacobsen
  • "Berlin i krig - liv og død i Hitlers hovedstad, 1939-1945" av Roger Moorhouse
  • "Reisefører for Norge det herrens år 1315 - Oslo, Bjørgvin, Nidaros, Stavanger, Tunsberg, Hamar og Hålogaland" av Karl Gervin
  • "Veien mot undergangen - historien om de norske frontkjemperne" av Egil Ulateig
  • "Rød partisan - bak nazistenes linjer" av Nikoláj I. Obrynba
  • "I keiserens navn - Japans brutale krig 1937-1945" av Laurence Rees
  • "Vår glemte polarhelt - Carsten Borchgrevink og Southern Cross-ekspedisjonen 1898-1900" av David Vogt
  • "Forlis - Barentshavets uløste gåter" av Alf R. Jacobsen
  • "Kampen om Narvik - 62 desperate dager" av Asbjørn Jaklin