Tirpitz

kampen om Nordishavet

av (forfatter), Niklas Zetterling (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Spartacus 2010 Heftet

Med Norge som base hadde slagskipet Tirpitz som oppgave å hindre de allierte konvoiene til Murmansk under andre verdenskrig. Fartøyet var en alvorlig trussel mot den allierte krigsflåten, men britene klarte til slutt å senke skipet utenfor Tromsø. Har litteraturliste.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2010

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Nordishavet

Etter å ha grunda litt på begrepet "litterær kanon" fann eg ut at det er på tide at nokon tek begrepet på alvor.

Nok eit år der pengane har gått til bøker eg eigentleg ikkje har plass til.

• "Kampen om Narvik - 62 desperate dager" av Asbjørn Jaklin
  • "Havets ulver - dramatiske ubåtepisoder fra andre verdenskrig" av Michael Tamelander
  • "Berlin i krig - liv og død i Hitlers hovedstad, 1939-1945" av Roger Moorhouse
  • "Veien mot undergangen - historien om de norske frontkjemperne" av Egil Ulateig
  • "Miraklet ved Litza - Hitlers første nederlag på Østfronten" av Alf R. Jacobsen
  • "Dagbok frå ein rotnorsk nazist" av Egil Ulateig
  • "Vår glemte polarhelt - Carsten Borchgrevink og Southern Cross-ekspedisjonen 1898-1900" av David Vogt
  • "Forlis - Barentshavets uløste gåter" av Alf R. Jacobsen
  • "Himmlers herrefolk - jakten på den ariske rases opprinnelse" av Heather Pringle
  • "Glemt soldat - historien om Wolfgang, norsk østfrontsoldat" av Sigurd Senje
  • "De gikk ikke fri - kvinnene som elsket okkupasjonsmaktens soldater" av Ebba D. Drolshagen
  • "Jakten på Eichmann - hvordan en gruppe overlevende og noen unge nazijegere oppsporet og fanget verdens mest beryktede nazist" av Neal Bascomb