Himmlers herrefolk

jakten på den ariske rases opprinnelse

av (forfatter) og Per E. Fosser (oversetter).

Bazar 2008 Innbundet

I 1935 opprettet Heinrich Himmler et forskningsinstitutt for å fabrikkere arkeologiske bevis i politisk øyemed: En ny arisk gullalder skulle skapes. Forfatteren avslører i denne boka hvordan vitenskapsmenn og akademikere lot sin forskning benyttes til å rettferdiggjøre folkemord.

I HIMMLERS HERREFOLK forteller Heather Pringle om hvordan ledende forskere og vitenskapemenn lot seg verve til den nazistiske organisasjonen SS. Sammen med SS-sjef Heinrich Himmler organiserte disse mennene og kvinnene ekspedisjoner både i Europa og Asia for å lete etter arkeologiske levninger og gjenstander som kunne "bevise" ideen om et arisk herrefolk og dermed rettferdiggjøre den nazistiske raseideologien og mordet på seks millioner jøder. Norge var blant landene som ble besøkt av disse ekspedisjonene. Boken er spennende fortalt, med skrekkinngytende historiske detaljer - en banebrytende beretning om vrangforestillinger og stormannsgalskap, om vitenskapelige og politiske overgrep i global skala.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid 1939-1945 1918-1939

Omtalt person Heinrich Himmler

• "Gestapo i Norge" av Odd Bergfald
  • "Mot alle odds - hvordan en norsk sjømann reddet en alliert konvoi" av Sam Moses
  • "Dåd" av Chr. A. R Christensen
  • "Hitlers hemmelige agenter - tysk etterretning i Norge 1939-1945" av Tore Pryser
  • "To levende og to døde - hva skjedde med Brenning?" av Egil Ulateig
  • "Kampen om Norge - tyskernes bilder fra det norske felttoget" av Per Erik Olsen
  • "Tirpitz - kampen om Nordishavet" av Michael Tamelander
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Den mislykkede spionen - fortellingen om kunstneren, journalisten og landssvikeren Alfred Hagn" av Nikolai Brandal
  • "General Carl Gustav Fleischer - storhet og fall" av Torkel Hovland
  • "Theta Theta - et blad fra motstandskampens historie 1940-1945" av Kristian Ottosen
  • "Trankebar - nordmenn i de gamle tropekolonier" av Yngvar Ustvedt