Hitlers hellige krigere

muslimske frivillige i Waffen-SS

av (forfatter) og Bertil Knudsen (oversetter).

Vega forlag 2013 Innbundet

Mot slutten av andre verdenskrig kjempet soldater fra mer enn tretti ulike nasjoner i Waffen SS, og tyskerne selv var i mindretall. Men hvordan kunne et regime som var så fullstendig overbevist om sin egen rases overlegenhet, rekruttere hundretusener av utlendinger til sine elitestyrker? Hvem var disse fremmede SS-soldatene, og hvorfor kjempet de så lenge og så hardt for et så brutalt regime? I Hitlers hellige krigere analyserer Jonathan Trigg noen av de mest gåtefulle og kontroversielle av disse soldatene, nemlig de mange tusen frivillige muslimene som med SS-emblem kjempet side om side med sine tidligere erobrere.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland

Dette er en meget interessant bok. Jeg hadde ingen anelse om hvor mange muslimske soldater som kjempet i Waffen-SS, før jeg leste denne boken. Den gir også et meget godt bilde over hvordan konfliktene på Balkan, allerede under andre verdenskrig kom til overflaten. Jeg brukte over fjorten dager på å lese den, da den inneholder mange detaljer og jeg ville forsøke å huske dem. Interessant er det at det også fantes et indisk Waffen-SS regiment - noe jeg aldri hadde hørt om. Boken har også endel bilder. Jeg anbefaler den til de som er intressert i historien til Waffen-SS og som bakgrunn for konfliktene på Balkan på 1990 tallet.

• "Tyske kystfort i Norge" av Jan Egil Fj²rtoft
  • "De døde for Norge - nordmenn som ga sitt liv i alliert krigstjeneste 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Krigen fra himmelen - fallskjermangrepet mot Dombås april 1940" av Egil Ulateig
  • "Norske nazister på flukt - jakten på et nytt hjemland i Argentina" av Anne Kristin Furuseth
  • "Olav den hellige - spor etter helgenkongen" av Lars Roar Langslet
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Hitlers vikinger - historien om de nordiske Waffen-SS-enhetene" av Jonathan Trigg
  • "Regiment Norge - historien om en frontkjemperenhet" av Harry A. Ellingsen
  • "Oppgjør - i skyggen av Holocaust" av Bjørn Westlie
  • "Den glemte armé - i skyggen av hjemmefronten" av Anders Johansson
  • "Vi dro mot nord - tyskernes skildring av felttoget i Norge april 1940 (Oslo, Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland, Møre og Romsdal)" av Sven T. Arneberg
  • "Dagbok frå ein rotnorsk nazist" av Egil Ulateig