Jøde i Hitlerjugend

Cappelen 1993 Innbundet

Unggutten balanserer på en knivsegg. Utad er han en mønsterelev i Hitlerjugend, en ekspert på raseteorier. Innad er han en jøde som dag og natt frykter for sitt liv. Her er Sally Perel's egen beretning om hvordan han overlevde 4 år i Hitlerjugend.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1993

ISBN13 9788202138325

EAN 9788202138325

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland

Omtalt person Sally Perel

• Det var som om en indre stemme, en trygg forvissning, en liten gnist av håp, hvisket til meg: «Det er ikke mulig. Det vil ikke skje noe med deg...»
    • Jeg hadde ikke det minste lyst til å bli ved fronten, hvor jeg når som helst kunne bli drept av en kule eller granatsplint. Dø i fiendens uniform, av en kule fra mine allierte! For en grotesk tragedie! Men når det kom til stykket, spilte det likevel mindre rolle hvilken kule man ble drept av.

• "Jakten på massemorderne - en dokumentarbok" av Egil Ulateig
  • "Dagbok og andre efterlatte papirer" av Maria Quisling
  • "Dagbok frå ein rotnorsk nazist" av Egil Ulateig
  • "Rød August - den virkelige historien om partisanenes skjebne" av Alf R. Jacobsen
  • "Oktober 1941" av Per Hansson
  • "Narvik 1940" av Bjørn Bjørnsen
  • "Spionen" av Michael Grundt Spang
  • "Himmlers herrefolk - jakten på den ariske rases opprinnelse" av Heather Pringle
  • "Den norske nasjonalsosialismen - Nasjonal Samling 1933-1945 i tekst og bilder" av Hans Fredrik Dahl
  • "Iskyss - om spionasje og kjærlighet i den kalde krigens tid" av Alf R. Jacobsen
  • "Det utrolige døgnet - 9. april fra time til time" av Bjørn Bjørnsen
  • "Petter Moens dagbok" av Petter Moen