På havets bunn

sjøkrig og skattejakt

av (forfatter) og Ole Martin Rønning (medforfatter).

Vega forlag 2015 Innbundet

Høsten 1941 var Hitlers krigsmaskin i ferd med å knuse all motstand på Østfronten. Den røde hær trengte desperat forsyninger av våpen og råvarer, men manglet hard valuta. Churchill og Roosevelt innså den akutte faren ved et sovjetisk nederlag. Etter en lang og hard dragkamp ble løsningen funnet: Stalin skulle hjelpes mot betaling i edle metaller.
I løpet av et halvt år ble det i all hemmelighet fraktet mer enn 200 tonn gull, sølv og platina fra Sovjetunionen gjennom Barentshavet, Stillehavet og Atlanteren. De enorme verdiene skulle finansiere amerikanske og britiske forsyninger, som ble sendt den andre veien. Samtidig ble sjøkrigen stadig mer nådeløs. En rekke transportskip forsvant under angrep fra tyske ubåter, overflateskip og fly, noe som etter krigen utløste et kappløp om de skjulte rikdommene. Vrakjegere, eventyrere og svindlere så sjansen til hurtig gevinst for den som kom først.

I På havets bunn forteller Alf R. Jacobsen for første gang den spennende og ukjente historien bak de allierte hjelpeavtalene. Han skildrer de blodige sammenstøtene til havs - og avdekker hva som skjedde da skattejakten kom i gang.
Boken er et samarbeid med dykker Ole Martin Rønning.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid 1939-1945

• "De glade 50-årene" av Sigurd B. Hennum
  • "Rockestreker - 250 ville episoder fra rockens historie" av Bård Ose
  • "Profitørene - de ukjente landssvikerne" av Ola Karlsen
  • "Josef Terboven - Hitlers mann i Norge" av Berit Nøkleby
  • "Arkeologi - oppdag fortidens mysterier" av Kate Santon
  • "Hanns og Rudolf - en tysk jødes jakt på kommandanten i Auschwitz" av Thomas Harding
  • "Forlis - Barentshavets uløste gåter" av Alf R. Jacobsen
  • "U-2-affæren - et drama fra den kalde krigen" av Alf R. Jacobsen
  • "Amundsens siste reise" av Monica Kristensen
  • "Miraklet ved Litza - Hitlers første nederlag på Østfronten" av Alf R. Jacobsen
  • "Menneskets grunnstoffer - byggeklossene vi og verden er laget av" av Anja Røyne
  • "Det svenske sviket - 1940-1945" av Eirik Veum