Reisefører for Norge det herrens år 1315

Oslo, Bjørgvin, Nidaros, Stavanger, Tunsberg, Hamar og Hålogaland

Pax forlag 2011 Innbundet

Dette er ei historiebok om Norge anno 1315, utformet som ei tenkt reisehåndbok. Boka inneholder kapitler om hvordan man kom seg dit, hva det kostet, hvor lang reisetiden var, innkvartering, språket (med parlør) med mer. Her er også egne kapitler om landets byer. Har litteraturliste.

Vi er i 1315: Norge er et stort kongedømme, under kong Håkon 5. Han gjorde i for Oslo til landets hovedstad. Norge er et vanskelig område å reise i - grisgrendt og uten landsbyer - et land der man måler avstanden til naboen med steinkast og pileskudd. Det er heller ikke lenge siden at når de norske sagaene fortalte om reiser, skilte de mellom hærferd, landnåm og rov, først dernest kom handelsferd. I dag kommer nok de feste som handelsmenn, men landet byr også på mye for den kulturinteresserte. Denne reisehåndboken vil gi en håndsrekning til begge grupper. Inneholder blant annet: Å komme seg dit, Hva koster det? Innkvartering, Mat og drikke, Penger, Språket (med parlør), Skikk og bruk, lov og orden, Reisemedisin, Innkjøp, Årets merkedager, Fornøyelser, Land og folk, Reiser innenlands, Oslo: Landets nye hovedstad, Bjørgvin: Nordens største by, Nidaros: Sankt Olavs by, Det forgjettede Hålogaland.

Forlag Pax forlag

Omtalt tid Middelalderen

• "Alt du bør vite om Rondane og Gudbrandsdalen" av Sven Grotdal
  • "Dovrefjell i tusen år - mytene, historien og diktningen" av Gro Steinsland
  • "Hva er antikken" av Christine Amadou
  • "Kringla heimsins - kulturhistoriske fortellinger fra vikingtid og middelalder" av Bjørn Bandlien
  • "Christian Frederik - konge av Norge 1814" av Lars Roar Langslet
  • "Bysants' historie" av John Julius Norwich