Leningrad

beleiringen

av (forfatter), Jorunn Carlsen (oversetter) og Arne-Carsten Carlsen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2010 Innbundet

I 1941 omringet Hitlers armeer Leningrad, og beleiringen som varte i 900 dager førte til at en million mennesker døde. I denne boken viser forfatteren Leningrad i alle byens dimensjoner gjennom hungersnøden. Han omtaler tabuer som plyndring, vanstyre, kriminelle bander og kannibalisme, men også menneskenes vilje til å overleve og til å trøste og hjelpe hverandre. Med litteraturliste og stikkordregister.

«Jones leder ferden gjennom et moralsk og fysisk mareritt via erindringer fra noen få som hardnakket klamret seg til livet, og fra dagbøkene til mange som ikke klarte seg gjennom lidelsene. Det er en kraftfull fortelling om å synke ned i et kaos som ingen kunne forestille seg før de hadde opplevd det ... Jones' gripende beretning er en hyllest til den menneskelige motstandskraft og livsvilje.» Ian Bruce, The Herald I 1941 omringet Hitlers armeer Leningrad. Det var starten på en av historiens mest gruoppvekkende beleiringer. Tyskerne førte en bevisst politikk for å utslette Leningrads befolkning gjennom sultedød. Ved hjelp av øyenvitneskildringer som nylig er blitt tilgjengelige, viser Michael Jones oss Leningrad i alle byens dimensjoner gjennom hungersnøden. Han omtaler tabuer som plyndring, vanstyre, kriminelle bander og kannibalisme, men også menneskenes ukuelige vilje til å overleve og til å trøste og hjelpe hverandre. Da den 900 dager lange beleiringen endelig ble avsluttet i 1944, var over en million mennesker døde. De som overlevde, var for alltid merket av det de hadde gjennomgått Michael Jones har doktorgraden i historie fra Bristol University og har undervist ved Glasgow University og Winchester College. Han er medlem av Royal Historical Society og arbeider nå som forfatter, historiekonsulent og programleder. Han har skrevet bøker om slagene ved Bosworth, Agincourt og Stalingrad, og i de siste fem årene har han ledet rundreiser gjennom slagmarkene på østfronten.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241906046

EAN 9788241906046

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted St. Petersburg

Denne setter seg fast i kroppen...

..... ja. Måtte gudane vite kvar pengane kom frå.

• "Stalins hevn - den røde armé i Tyskland 1944-45" av Niclas Sennerteg
  • "Kreta - okkupasjon og motstand" av Antony Beevor