Moby-Dick, or, The whale

Penguin 2003 Heftet

Dette er historien om den sinnssyke kapteinen Ahab og hans fantastiske jakt på den beryktede hvite hvalen Moby Dick.

The original 'Great American Novel', Herman Melville's "Moby-Dick" is a masterful study of obsession. This "Penguin Classics" edition contains an introduction by Andrew Delblanco, with explanatory commentary by Tom Quirk. 'Call me Ishmael.' So begins Herman Melville's masterpiece, one of the greatest works of imagination in literary history.

As Ishmael is drawn into Captain Ahab's obsessive quest to slay the white whale Moby-Dick, he finds himself engaged in a metaphysical struggle between good and evil. More than just a novel of adventure, more than an paean to whaling lore and legend, "Moby-Dick" is a haunting social commentary, populated by some of the most enduring characters in literature; the crew of the Pequod, from stern, Quaker First Mate Starbuck, to the tattooed Polynesian harpooner Queequeg, are a vision of the world in microcosm, the pinnacle of Melville's lifelong meditation on America. Written with wonderfully redemptive humour, "Moby-Dick" is a profound, poetic inquiry into character, faith, and the nature of perception.

Based on the Northwestern University Press edition, this "Penguin Classics" edition includes a critical introduction by Andrew Delbanco, as well as valuable explanatory notes, maps, illustrations and a glossary of nautical terms. Herman Melville is now regarded as one of America's greatest novelists. Much of the material for his novels was drawn from his own experience as a seaman aboard whaling ships.

He wrote his masterpiece "Moby-Dick" in 1851, and died in 1891. If you enjoyed "Moby-Dick", you may like Miguel de Cervantes' "Don Quixote", also available in "Penguin Classics". "After reading "Moby-Dick", you will have enhanced your sense of wonder, you will have increased the size of your universe".

(E. M. Forster).

"One of the strangest and most wonderful books in the world...It moves awe in the soul". (D. H. Lawrence).

Forlag Penguin

Utgivelsesår 2003

Serie Penguin classics

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Språk Engelsk

Denne boka er like mektig som skapningen den skildrar. Og ganske ulik det eg hadde venta på førehand. Eg var slett ikkje førebudd på at så store delar av boka ikkje dreide seg om sjølve kvaltoktet, men heller om faktaopplysningar og filosofiske betraktningar omkring alle tenkelege aspekt av kvalar, kvalfangst, kvalskuter og reiskapar. Men du verden så lærerikt.

Sjølve historia kunne sikkert vært komprimert til 100 sider. I korte trekk, ein mann som vil bli kalla Ismael, og som i løpet av den første fjerdedelen av boka gjeng over frå å vere hovudperson til å bli ein usynleg statist i forteljinga, tek hyre på kvalfangsstskuta Pequod. Kapteinen på Pequod, Akab, har nyleg mista eit bein i forsøket på å fange ein spesielt stor og farleg kval, Moby Dick, og er no sjukeleg oppsatt på å ta livet av nettopp denne kvalen. Det heile ender på svært dramatisk vis.

Ein kan sikkert legge mange tolkingar i historia, til dømes om kva kvalen eller dei ulike hendingane kan symbolisere, og det finnest mange utførlege analyser av boka. Sjølv las eg boka utan ambisjonar om å tolke den, og hadde likevel stor glede av den.

Det er uråd å ikkje bli imponert over Melville. Han har sjølv vært med på kvalfangsttokt, og har såleis førstehands kjennskap til temaet. Han må også ha vært ein skarp observatør, for han legg for dagen mange presise opplysningar om kvalen, og særleg om spermasettkvalen, sin anatomi og levesett som virkar å vere ukjende for akademikarar i samtida. I tillegg framstend han som ein svært lærd person (eg har inntrykk av at mange 1800-talsforfattarar la vinn på å vise seg som lærde), og virkar å vere godt orientert om kunst, filosofi og historie så vel som om vitskaplege nyoppdagingar i samtida. Til dømes diskuterer han evolusjonen av kvalen 8 år før Darwin sin «Om artenes opprinnelse» (1859) kom ut.

Får ein servert store nok porsjonar med mat så blir ein mett før tallerkenen er tom, uansett kor god maten måtte vere. Slik vart det med denne boka også, sjølv om den var kjempegod og lærerik og imponerande på alle måtar så var det akkurat litt for mykje av alt til at eg vil trille høgaste terningkast. Men ein sterk 5’er. Og nøgd med meg sjølv for å greie det Akab prøvde på, å gjere ende på Moby Dick.

Det er kanskje ikkje så mykje vits i å skriva ein bokomtale av ein klassikar som Moby-Dick, men her er no nokre tankar likevel. Eg var slett ikkje sikker på kva eg skulle venta av denne boka. Eg hadde sett for meg ein tung, allegorisk roman, og langt på veg svara boka til desse forventningane. Men at såpass store delar av boka skulle gå med til naturhistoriske skildringar av kvalar og kvalfangst, hadde eg slett ikkje sett for meg! Nær ein halvpart av romanen går nemlig med til skildringar som er utan direkte relevans for historia i seg sjølv. Dette er vel typisk for 1800-talets romankunst: Forfattarane på den tida gjorde ikkje research utan å la det visa godt igjen i teksten.

For dei med interesse for vitskapshistorie, så er desse detaljerte skildringane interessant lesing. Tidvis er det litt komisk, som når forteljaren ikkje heilt let seg overbevisa av denne nye tanken om at kvalen kanskje trass alt ikkje er ein fisk. Andre gonger er det imponerande kor mykje som faktisk var kjent på 1800-talet, som i den grundige gjennomgangen av funna av kvalfossiler. Ellers er det mykje interessant å lesa om kvalen si rolle i historia og mytologien, og det er ofte noko poetisk over desse kapitla. Med det sagt, så blir det etter kvart noko krevjande på tolmodet. I eit kapittel skildrar forteljaren i detalj alle teikningane han har funne av kvalar i bøker, og i kva grad han synest dei er gode og treffande eller dårlege og misvisande. Ja vel. Og når forfattaren inkluderer eit heilt kapittel med tittelen The Whiteness of the Whale, som berre er eit nokså langt essay om kvifor han synest det er så nifst at Moby-Dick er kvit, så kan eg ikkje la vera å himla litt med auga.

Når det gjeld den andre halvparten av boka, sjølve fortellinga, så er den spennande og medrivande. Og morosam, ikkje minst, for noko av det som imponerte meg mest er kor vittige dialogane og forteljemåten ofte er. Karaktergalleriet er rikt og variert. Særleg vennskapet mellom forteljaren Ishmael og den «edle ville» harpuneren Queequeg fascinerte meg. Forteljaren skildrar sine «ville» medpassasjerar på ein måte som er merkverdig tolerant for tidsalderen, men naturleg nok likevel heller rasistisk og utdatert i dag. Når Queequeg skal skildrast i eit positivt lys, så blir det gjort blant anna ved å trekka fram kor flott hovud han har frå eit frenologisk perspektiv! Tidsriktig, ja. Heldigvis har skallemål gått av moten i moderne karakterskildringar. Dessverre blir både Queequeg og forteljaren Ishmael mindre viktige i forteljinga utover i boka.

Når det gjeld boka ellers, vil eg berre røpa at ho held høg kval-itet. He he. Klassikarstatusen er fortent!

Ismael og hans venn med harpunen, mønstrer på kaptein Akabs skip. Kapteinen er litt av en skrue. Benet han mistet er erstattet av et laget av hvalbein. Det er også en hval som er skyld i at benet er borte. Kaptein Akab er besatt av hevn, og jakter det digre utysket over alle hav. Med seg på den mystiske ferden har han en broket forsamling sjømenn.

En klassiker som kom ut allerede i 1851, men den ble ikke anerkjent før etter Melvilles død (1891).

Ble litt i tyngste laget synes jeg. Mye tørre fakta og veldig spesiell dialog. Den glimtet til innimellom, men det var ikke nok for meg, dessverre.

Better sleep with a sober cannibal than a drunken Christian.

Skuta var topptung som en middagsløs student med hodet fullt av Aristoteles.

En tynn flis av en ryggrad har hittil aldri båret oppe en stor og edel sjel.

In truth, a mature man who uses hairoil, unless medicinally, that man has probably got a quoggy spot in him somewhere. As a general rule, he can't amount to much in his totality.

... Jeg synes at vi gode presbyterianske kristne skulle være overbærende i slike spørsmål og ikke innbille oss at vi er så høyt hevet over andre dødelige, hedninger eller hva de måtte være, på grunn av deres halvgale forestillinger om slike ting. Der var for eksempel Queequeg, som sikkert næret de mest absurde forestillinger om Yojo og sin Ramadan - og hva så? Queequeg mente han visste hva han gjorde, antar jeg, han virket fornøyd, så la ham være i fred, sier jeg, og Himmelen se i nåde til oss alle - Presbyterianere såvel som Hedninger - for vi er alle på et eller annet vis skrekkelig forskrudd i hodet, og trenger sørgelig til reparasjon...

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Jeg var en stor fan av tv-serien Gilmore girls. Derfor bestemte jeg meg for at jeg ville lage en liste over hvilke bøker de nevner i serien. Det er en lang liste, som jeg fant på en nettside som ikke finnes lengre.
Jeg har ikke tatt med bøkene bak de filmene som også nevnes.
Si gjerne ifra, hvis du vet om bøker jeg ikke har i lista.

Esquire er kanskje et herremagasin, men listen er interessant uavhengig av kjønn.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

Bookpatrol la ut en infograf om minneverdige dyr fra litteraturen.

Noen du savner?

• "Rødt og svart - historie fra det nittende århundre" av Stendhal
  • "Sønner og elskere" av D.H. Lawrence
  • "Fedre og sønner" av Ivan Sergejevitsj Turgenjev
  • "Far Goriot" av Honoré de Balzac
  • "Lord Jim" av Joseph Conrad
  • "Døde sjeler" av Nikolaj Gogol
  • "Doktor Faustus - den tyske komponist Adrian Leverkühns liv fortalt av en venn" av Thomas Mann
  • "Buddenbrooks - en families forfall" av Thomas Mann
  • "De tre musketerer" av Dumas, Alexandre, d.e.
  • "Things fall apart" av Chinua Achebe
  • "1001 bøker du må lese før du dør" av Peter Boxall