Larmen og vreden

av (forfatter) og Hans Hanssen Skei (oversetter).

Solum 2004 Innbundet

Vi møter en amerikansk sørstatsfamilie i forfall og undergang. Fortellerperspektivet veksler mellom tre av familiens medlemmer, og handlingen har flere tidsperspektiv. Et musikals element der de mest sentrale temaer gjentas som ledemotiv binder fortellingen sammen. Boken utkom første gang i 1929.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2004

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Sørlige Sentralstater

Noen bøker er umulige å legge fra seg fordi de trykker på alle de rette knappene. Andre er et slit å komme gjennom, men fester seg i minnet og lokker til å leses igjen (men ikke med det første). Larmen og vreden er en slik bok. (Full omtale på Sølvberget sine nettsider.)

Veldig tung å lese. Særlig første halvdel av boka. Flere av menneskene i boka heter det samme, og jeg var flere ganger i tvil om hvem jeg leste om. I en del av boka var det enkelte setninger som varte en halv side, uten et eneste komma. Sånt blir for tungt for meg. Historien i seg selv er interessant, mye fordi det gir et innblikk i datidens levemåte både for de hvite og de fargede.

Original og krevende. Subtil om dysfunksjonell familie.

Penger har tross alt ingen verdi, det er bare måten en bruker dem på. De tilhører ingen, og hvorfor skal man da prøve å hamstre dem.

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Mye fransk, mye bra!

Hvor mange har dere lest av disse?

Because I heart Oprah <3

Verdensbiblioteket

Jeg er imponert over dette initiativet fra De norske Bokklubbene. Verdenslitteraturens skattkiste må stadig vernes. Ikke bare yngre mennesker, men også de eldre, trenger en påminnelse om hvor vidunderlig, variert, rik og omfattende litteraturen er.
Doris Lessing

Bare å starte i den ene enden, skal bli de 100 beste