Mørk august

av (forfatter) og Sigurd Hoel (oversetter).

Gyldendal 2000 Heftet

Bokens hovedperson, den foreldreløse Joe Christmas, har et identitetsproblem. Han vet ikke om han skal oppfatte seg selv som hvit eller svart.

Bøkene i Den gule serie kom ut i perioden 1929 til 1959 og omfatter i alt 101 titler. Serien ble redigert av Sigurd Hoel, som hadde et uttrykt ønske om å tilby norske lesere oversettelser av de mest betydelige verkene i sin samtid. Ettertiden har vist hvor godt Hoel hadde fininnstilt sitt sikte. Det var f.eks. her Franz Kafka og Ernest Hemingway ble oversatt til et annet språk for første gang. Mørk august kom ut i Den gule serie i 1934, bare to år etter den amerikanske originalutgivelsen, og romanen ble oversatt av Sigurd Hoel selv. I sitt forord til boken skriver Hoel blant annet følgende: «Følelseskraften og den visjonære billedkraft, disse to dikteriske elementærgaver, er blitt tildelt Faulkner i en så usedvanlig grad, at man må gå temmelig langt i litteraturens verden for å finne maken.» Romanen regnes da også for å være blant Faulkners sterkeste. Den forteller historien om den foreldreløse Joe Christmas, og tar opp viktige emner som vedrører fellesskap, rase og kjønn. William Faulkner (1897.1962) mottok Nobelprisen i litteratur i 1949 for «sitt kraftfulle og kunstnerisk unike bidrag til den moderne amerikanske roman». Blant hans hovedverker regnes Larmen og vreden (1929), Det aller helligste (1931), Absalom! Absalom (1936) og Ville palmer (1939). Faulkner skrev for øvrig også flere filmmanus, og var blant annet medskribent på manuset til film noir-klassikeren Den store søvnen (1946).

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205275317

EAN 9788205275317

Serie De ti beste fra den gule serie

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Sørlige Sentralstater

Joe Christmas har aldri kjent foreldrene sine, men han får tidlig vite at han har negerblod i årene.
Det vil si at blir rotløs. Han hører hverken hjemme hos de hvite eller svarte.
Joe er stadig på flukt, og lar ingen komme innpå seg. Det blir hans livsmotto å holde alle på avstand.
I Sydstatene , som er en heksgryte når det gjelder rase, er det dømt til å gå galt for Joe.

Likte store deler av boka, men de siste kapitlene ødela dessverre for helhetsinntrykket. Avslutningen ble dratt ut i det uendelige. Synd!

Aldri har jeg brutt ut av den ringen jeg selv har skapt meg av ting jeg har gjort og ikke kan gjøre om igjen.

Ingenting virker så ensomt som en stor mann gående alene i en øde gate. Og skjønt han ikke var stor, bare middels høi, virket han på en eller annen måte mere ensom enn en telefonstolpe midt i ørkenen. I den lange øde gaten med de skarpe lysene og de dype skyggene virket han som et spøkelse, en gjenganger som hadde forvillet sig bort fra sin egen verden.

Han trodde det var ensomheten han forsøkte å undgå. Han skjønte ikke at det var sig selv han flyktet fra. Men veien gikk videre: han var som et vandrende rovdyr, det ene stedet var like godt som det annet for ham, men han kunde ikke holde sig i ro noe sted. Veien gikk videre som det kunde falle sig, men den var alltid øde og tom. Hadde han kunnet se sig selv vilde han ha sett at han lignet en av de utallige fredløse sjeler som søker nye inkarnasjoner, i taushet, dømt til å flykte fra sted til sted, fylt av et utrettelig fortvilelsens mot; fortvilelsens mot som måtte forsøke alt.

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Because I heart Oprah <3

Etter hvert ble det stor aktivitet blant en del bokelskere for å svare på Haralds utfordring fra New York Times: Hvilken bok utgitt de siste 125 år er den beste? Jeg har nå saumfart boksamlinga mi uten å finne eksakt svar - kandidatene er jo så altfor mange. Dette er ei liste over mine nominerte, forsøksvis inndelt geografisk: Norden, Nord-Europa, Sør-Europa, Afrika, Asia, Nord-Amerika, Latin-Amerika og Oseania. Om jeg greier å sile ut en "vinner" fra hvert av områdene, vil vise seg.

Den gule serie er ei samling av litteratur som vart gitt ut av redaktør Sigurd Hoel.

• "Herskapshuset" av William Faulkner
  • "Gamle gringo" av Carlos Fuentes