Den siste viking

De norske bokklubbene 1977 Innbundet

Romanen gir en mangfoldig skildring av et kystmiljø, hvor folket er avhengig av lofotfisket for å livberge seg. Kristaver Myran er en av de sentrale skikkelsene. Han går til anskaffelse av båten Kobben, til tross for at fartøyet har kantret mange ganger. På båten mønstrer et fattig, men livfullt mannskap. Romanen beretter om mismot over dårlig fiske og fattigdom så vel som glede over storfangst og pustepauser i hverdagen. Romanen bygger på blant annet det historiske slaget i Trollfjorden i 1890 mellom dampbåteierne og robåtfiskerne.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1977

Genre Historisk litteratur Klassisk litteratur

Omtalt tid 1850-1899

Omtalt sted Nordland

En god gammel klassiker om livet og strevet for lofotfiskerne, som har alt man ønsker seg av ei bok - både spenning til humor. Har både ledd godt av enkelte hendelser i denne boka, og sittet i åndeløs spenning på hva som skjer med dem der ute på havet... Anbefales på det varmeste :-)

Gammel og god. Like interessant som boken er Bojers livshistorie. Fra fattiggutt til kjendis i utlandet. Link til blogginnlegg jeg skrev etter å ha lest den

"Markens grøde" om Lofotfiskerne. God fortelling om virkelig blodslit og kampen for tilværelsen. Det er vanskelig å forestille seg i en varm og trygg sofakrok.

Det er lettar for han som lever, enn han som er dau. Side 212.

(E)i god stund etter hørte de rop fra en ny båt, og denne gangen stakk Elezeus hodet ut av løftingsdøra, og han var ikke sein til å få det inn igjen.

"Nei, no ser eg bætterdø spøkels," sa han.

"Ka er det no da?"

"Han Jakob. Han som var dau i går. Så sant som eg står her, så kjem han seglan inn her med "Sjøblomsten"."

"Det var det eg visst," sa Kristaver. "Han Jakob kan la seg slå i hjel, men han meine itj så mye med det."

Det var dem som sov seg like til Paradis den natta, så det var uråd å få vekt dem neste morgen.

Det fans en verden med djupere tanker, vakrere landskaper, større og klokere mennesker enn der han nå ståka omkring, og denne verden kunne han finne i bøkene.

Det begynte en uklar famling i ham, han øynet et ubestemmelig lys - og bort til det måtte han. Det fans en verden med djupere tanker, vakrere landskaper, større og klokere mennesker enn der han nå ståka omkring, og denne verdenen kunne han finne i bøkene.

Hver ny kar som fikk revet til seg et skjørt, fór av sted som han hadde rovdyr i hælene - endelig et mjukt liv å slå armen omkring, et pust av kvinne opp i et ansikt som ellers er så forpiska av rokk og fokk, ei lukt av kvinnehår i stedet for tran, en blid stemme, javel - kom berre å ta a frå meg, - eg har da en kniv!

Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.

Ved et tilfelle kom jeg i juli 2010 over en pocket-utgave av Den siste viking i en brukthandel i Brevik. Til kun kr. 20,-. Jeg skjønte at nå kunne jeg ikke gå utenom lenger: det var på tide å skaffe seg denne klassikeren. Noen dager senere kom boken frem fra feriesekken. Jeg ventet meg en tung leseøkt - så feil kan man ta! Boken var glitrende, og ble lest nærmest i ett jafs. Så startet jakten på flere bøker av Johan Bojer...

Dette er listen over de bøkene av Bojer som jeg har fått tak i så langt. Jeg er nå blitt en svoren fan av denne forfatteren; Bojer skriver drivende godt, tidvis også morsomt, og han har et blikk for menneskenaturens styrker og svakheter som gjør at historiene han forteller angår nåtidens lesere, selv om levekårene han skildrer står oss fjernt. Jeg ønsker meg en Bojer Revival!!!

God norsk og internasjonal litteratur som handler om havet og/eller skipskultur, uansett sjanger (innen det skjønnlitterære).

Begynner med romaner jeg selv har/har lest, men kom gjerne med forslag.

Både helt nye bøker som jeg leste for første gang i 2010 og ble tatt med storm av, og gamle favorittbøker som ble lest på nytt.

• "Multelandet" av Sara Lidman
  • "Siste leveåre" av Olav Duun