Dronningen sover

fortelling

Cappelen 2000 Innbundet

Fortellingen handler om kjærligheten, slik den ble i den 56-årige bankfunksjonæren Astor Eriksens liv. Dronningen heter Grete Reim, og er forfatter av rosa kjærlighetsromaner. Når fortellingen nedtegnes har de levd sammen i tretti år.

Astor, en alkoholisert bankmann på 56 år, skildrer dronningen i sitt liv og filosoferer over kjærligheten - eller vrengbildet av den."Vi sitter her hver for oss i en sveitservilla fra århundreskiftet, og befatter oss med kjærligheten. Eller vrengebildet av den. Jeg er ikke riktig sikker. Vi sitter her og drikker og drømmer. Når alkoholen truer med å slå oss i svime utpå natten, går vi til hvert vårt enerom. jeg elsker henne, men fra annen etasje. Og jeg tror i grunnen at hun elsker meg. Der nede i første."

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788202201432

EAN 9788202201432

bra om alkoholisme og ensomhet

Jeg flytter rundt på gjenstander som ingen trenger, og tenker tanker som bare er til overs.

Det er slik menn er skapt. Klossete i kjærlighet og brå i erotikken.

Jeg elsker henne, men fra annen etasje. Og jeg tror i grunnen at hun elsker meg. Der nede i første.

Jeg elsker henne,men fra en annen etasje.=g jeg tror i grunnen at hun elsker meg.Der nede i første.

Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.

Bøker jeg har lest

• "Det gyldne vakuum" av Ingvar Ambjørnsen