Islands Klokke

Tiden Norsk Forlag Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

Forlag Tiden Norsk Forlag

Format Hardcover

Språk Norwegian

Jeg ga denne boka en femmer for det er ei god bok. Jeg likte den fordi den historisk sett var interessant. Dette er en urgammel historie. Det skjedde mye på en langsom måte og jeg merket at det utfordret tålmodigheta mi. Måtte minne meg selv på at boka er skrevet for lenge siden. Karakterene i boka er sterke og naturen barsk; altså veldig Island. Jeg ble ikke glad i boka men den utfordret meg på en irriterende måte. Jeg forstår den islandske folkesjela bedre nå. Glad jeg ikke la den bort.

Dette er nok egentlig en god bok - en ordentlig saga om en bonde som trosser alle og enhver. Jeg måtte imidlertid legge den ned på halvveien, da engasjementet tok slutt.

......Det var mørkt i rommet, og en sterk luft av forråtnelse slo ut gjennom døråpningen.
"Det er nå vel aldri hai," sa grindvikingen, blåste og gned seg på nesen. Han syntes han kjente duften av den delikate islandske rett som ligger nedgravd i jorda i tolv år og en vinter før den kommer på bordet.

"Om jeg sverger ja eller nei nå eller senere, det kommer på ett ut, søster Jorunn: En kvinne sverger mot bedre vitende hvor som helst og overfor hvem som helst, så sant hun vil verge en sak som er henne mer dyrebar enn sannheten selv."

Skalden sa: "... Guds miskunn er det første som dør i harde tider. Var det slik at noe var å vinne med tårer på Island, da ville ikke tiggerne bare bli båret over elvene på tårer, men sveve på vinger over de store hav."

... ingen kvinne er så mektig at hun ikke forstår en annen kvinne.

"...Så er sagt at den en gir en almisse, er en siden avhengig av. Det vi engang har gjort, blir ved å være til...."

Då mor mi skulle flytte over i eit mindre husvære, fekk ho brått ikkje plass til så mange av bøkene sine lenger. Snill som ho er så lot ho etterkomarane forsyne seg med det dei hadde lyst på. Sjølv om vi var fleire som ville ha så var det likevel eit rikhaldig skattkammer å plukke frå.

Dette er det eg sanka med meg.
Takk, kjære mor.

Bøker i samlinga av Halldór Laxness - ein av dei aller største i Norden, i Europa, i verda. I 1977 var eg i Reykjavík og gjekk forbi ei blokk der det stod "Halldór K. Laxness" på ei ringeklokke. Så eg ringde på og fekk prate med forfattaren. Nå eller aldri, tenkte eg. Ikkje akkurat lett å snakke med, men utbytterikt var det...

Bøker skrive av Nobelprisvinnarar, og som eg har lest eller har leseklare i bokhylla. Sortert etter året forfattaren fekk Nobelprisen, dernest etter årstalet boka kom ut.

Tittelen på lista her sier vel det som trengs.